لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

کلینتون: ایران به نگرانی‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا (راست) و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا (راست) و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با بیان این که فشارها بر ایران ادامه خواهد یافت، یک بار دیگر از جمهوری اسلامی خواسته است، به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه‌ اتمی‌اش پاسخ گوید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفته است، فشارها بر جمهوری اسلامی همچنان پا برجا خواهد ماند، تا بدین ترتیب به این کشور نشان داده شود، که نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و لزوم پاسخگویی تهران به این نگرانی‌ها جدی است.

اظهارات تازه خانم کلینتون درباره برنامه هسته‌ای ایران تنها چند روز پس از آن بیان شده است که سخنگوی کاترین اشتون، گفته بود پاسخ سعید جلیلی به نامه بهمن ماه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاوی نکته تازه‌ای نیست و نمی‌تواند مبنایی برای برگزاری مذاکرات تازه باشد.

نامه سعید جلیلی به کاترین اشتون سه‌شنبه هفته گذشته به وی تسلیم شده بود و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در این نامه خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته بود، که جمهوری اسلامی «از بازگشت شما به گفت وگو برای همکاری حول نقاط مشترک استقبال» می‌کند.

پاسخ سعید جلیلی به نامه کاترین اشتون چند روز پس از آن ارسال شده بود که محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت دهم، از آمادگی ایران برای شرکت در مذاکرات اتمی «در چارچوب عدالت، احترام و در جهت همکاری متقابل» خبر داده بود.

در مقابل هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، که در یک کنفرانس خبری مشترک با کاترین اشتون در واشینگتن با خبرنگاران سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشته است: «اجازه بدهید با صراحت بگویم که فشارها بر ایران همچنان ادامه می‌یابد تا این کشور از سیاست وقت‌کشی و پیش‌شرط‌های غیرقابل پذیرش خود دست بردارد و به نگرانی‌های جامعه جهانی بپردازد.»

در حالی که کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک به دنبال آن هستند که با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور گفت و گو کنند، جمهوری اسلامی می‌خواهد در این گفت و گوها به مسائلی مانند امنیت بین‌الملل، خلع سلاح هسته‌ای و یا سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل پرداخته شود.

در این میان کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا، در کنفرانس خبری مشترک خود با هیلاری کلینتون با اشاره به نامه تازه مقام‌های ایرانی گفته است: «سه ماه طول کشید تا آنها پاسخ نامه مرا بدهند. من آرزو داشتم، نامه قوی‌تر و بهتری از آنها دریافت می‌کردم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این که به نامه سعید جلیلی پاسخ خواهد داد، اظهار داشته است: «پیش از آن که به این نامه پاسخ بدهیم، با شرکای خود و به ویژه با ایالات متحده رایزنی خواهیم کرد.»

وی در عین حال از جمهوری اسلامی خواسته است در سیاست هسته‌ای خود تجدید نظر کرده و به میز مذاکره بازگردد.

خانم اشتون در پاسخ به این پرسش که آیا دور تازه‌ای از گفت و گوهای هسته‌ای با ایران برگزار می‌شود یا خیر، گفته است: «من دوست دارم بگویم که دور تازه‌ای از گفت و گوهای هسته‌ای برگزار می‌شود. اما با توجه به نامه‌ای که من (از سعید جلیلی) دریافت کرده‌ام، نمی‌توانم چنین چیزی بگویم.»

آخرین دور گفت و گوهای هسته‌ای بین ایران و کاترین اشتون و نیز نمایندگان گروه ۱+۵، که در در اوایل بهمن ماه سال گذشته در استانبول برگزار شد، هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و ایران در این مذاکرات بر مواضع گذشته خود تاکید کرده بود.

پس از آن مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک بار دیگر به سعید جلیلی نامه نوشته و خواستار برگزاری دور دیگر مذاکرات شده بود.
XS
SM
MD
LG