لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

افخم: ادعای آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را رد می‌کنیم


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۴ خرداد در واکنش به انتقادات «جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از وضعیت اعدام‌ها در ایران گفت که «ادعای» همتای آمریکایی خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را رد می‌کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه، یک روز پس از اعلام اعدام غلامرضا خسروی سوادجانی، زندانی سیاسی، در مورد آمار «بالای» اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد.

به نوشته خبرگزاری مهر، مرضیه افخم روز چهارشنبه در واکنش به این ابراز نگرانی گفت که «وزارت امور خارجه آمریکا با استناد به نام فردی درباره موضوع اعدام در ایران موضع‌گیری کرده که این فرد به جهت عضویت در گروه‌های تروریستی و مشارکت در اقدام تروریستی و کشتن افراد بی‌گناه مجازات شده‌است.»

خانم افخم در ادامه از آنچه «جنایات ضد حقوق بشری آمریکا در دنیا» توصیف کرده نام برده و گفته‌است: «این موارد جایی برای اظهارنظر آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها نمی‌گذارد.»

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفته‌بود: «ما همچنان نگران شمار بالای اعدام‌ها در ایران که در پی روند قضایی که نقض‌هایی جدی دارند، اجرا می‌شوند، هستیم».

به گفته خانم ساکی ایالات متحده با وجود آنکه در پی یافتن راه‌های دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران است، اما همچنان نگران نقض حقوق بشر در این کشور است و از تمامی تلاش‌ها در جهت ایجاد آزادی‌های اولیه برای تمام ایرانی‌ها حمایت می‌کند.

این سخنان یک روز پس از اعلام خبر اعدام غلامرضا خسروی سوادجانی به اتهام «محاربه» ابراز شد.

غلامرضا خسروی سوادجانی در سال ۸۶ به اتهام همکاری با شبکه‌ تلویزیونی سازمان مجاهدین خلق در کرمان بازداشت و به سه سال حبس قطعی سال و سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.

وی در بحبوحه اعتراضات سال ۸۸، به تهران منتقل شده و مدت‌ها در سلول انفرادی به سر برد و در ‌‌نهایت بامداد يک‌شنبه يازدهم خردادماه به اتهام «محاربه» اعدام شد.

عفو بین‌الملل تصریح کرده‌است، غلامرضا خسروی برخلاف قوانین بین‌المللی و همچنین قوانین جمهوری اسلامی از حق دادگاهی «عادلانه» برخوردار نبوده‌است.

عفو بین‌الملل می‌گوید، براساس قوانین جمهوری اسلامی کسانی که دست به مبارزه مسلحانه علیه حکومت بزنند مشمول «محاربه» هستند و بر این اساس صدور حکم اعدام برای غلامرضا خسروی نقض قوانین جمهوری اسلامی است.
XS
SM
MD
LG