لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

وضعیت علی شریعتی در زندان اوین «وخیم است»


علی شریعتی
علی شریعتی

مادر علی شریعتی، زندانی اصلاح‌طلب، از وضعیت وخیم او در زندان خبر داده و می‌گوید در بیست روزی که از اعتصاب غذای وی می‌گذرد پسرش نه اجازه هواخوری داشته و نه اجازه ملاقات.

علی شریعتی به دلیل شرکت در تجمع در مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شده و اعلام کرده که تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

شایسته سادات شهیدی، مادر علی شریعتی روز یک‌شنبه ۲۱ آذر در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری «کلمه»، خبر داد که هم‌اینک فشار خون پسرش «۸ روی ۶» است و سطح قند خون او به ۴۳ میلی‌گرم افت کرده است.

وی افزود که «نه در قوه قضاییه و دادستانی کسی پاسخگوست» و نه در زندان کسی به سراغ پسرش رفته تا حتی دلیل اعتصاب غذایش را بپرسد. در این ۲۰ روز پسرش نه هواخوری داشته و نه ملاقات. دو شب پیش به خانواده گفته که حال عمومی‌اش بد است و از آنان خواسته که برای وی دعا کنند.

به نوشته «کلمه» یک روز پس از درگیری مأموران زندان با علی شریعتی، آنها با تهدید به بستن دست و پای این زندانی سیاسی و بیهوش کردنش، برای یک شب او را به بیمارستان اعزام کرده و دوباره به زندان بازگردانده‌اند. اعزامی که به دلیل نداشتن تلفن، خانواده از آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

علی شریعتی در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ نیز بازداشت شده بود. او در دادگاه بدوی به دو سال حبس محکوم شد که در مرحله تجدید نظر به یک سال کاهش یافت. شریعتی همچنین در نیمه شعبان سال گذشته نیز برای مدت یک هفته بازداشت شد. آخرین بازداشت وی مربوط به ۲۹ بهمن سال ۹۳ و در ارتباط با شرکت او در تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیز به اسیدپاشی است.

در سال‌های گذشته تعدادی زیادی از زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب غذا زده‌اند و تعدادی از آنان از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای بر زنان که علی شریعتی در ارتباط با شرکت در تجمع اعتراضی به آن بازداشت شده در فاصله شهریور تا ۲۴ مهرماه سال ۱۳۹۳ در اصفهان رخ داد.

XS
SM
MD
LG