لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۷

«اولین مذاکره مستقیم» دولت ترامپ با ایران، در حاشیه نشست برجام


مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

دولت ترامپ اعلام کرد که دربارهٔ آزاد شدن شهروندان زندانی خود، در حاشیه نشست برجام در وین، با طرف ایرانی گفت‌وگو کرده است، گفت‌وگویی که رسانه‌ها از آن به عنوان «اولین مذاکره مستقیم» دولت ترامپ با ایران یاد کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، خبر داد که این مذاکره روز سه‌شنبه در حاشیه نشست وین انجام شده که موضوع آن نحوه اجرای توافق هسته‌ای ایران بود.

بنا بر این گزارش، آقای تونر گفت که «هیئت آمریکایی در گفت‌وگو با هیئت ایرانی، ضمن نگرانی جدی از زندانی بودن و مفقود ماندن شهروندان آمریکایی در ایران، خواستار آزادی فوری این شهروندان آمریکایی شد تا بتوانند به آغوش خانواده‌های خود بازگردند».

مارک تونر در این رابطه به حبس سیامک نمازی، بازرگان ایرانی-آمریکایی، و پدر ۸۱ ساله او به نام باقر نمازی اشاره کرد که به اتهام «همکاری با دشمنان آمریکایی» به ده سال زندان محکوم شده‌اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهرماه سال ۹۴ سیامک نمازی، فعال اقتصادی را هنگام سفر به ایران برای دیدار با خانواده‌اش دستگیر کرد.

همین نهاد، در اسفند همان سال پدر ۸۱ ساله او را نیز، که پیش از انقلاب ۵۷ در ایران استاندار بوده و بعدها از مقامات یونیسف شد، بازداشت کرد.

گفت‌وگوی هیئت آمریکایی با طرف ایرانی در وین بر سر موضوع نمازی‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که وکیل باقر و سیامک نمازی در روزهای اخیر از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواست به مقام‌های آمریکایی بگوید که در مذاکرات برجام در مورد آزادی این دو نفر به ایران فشار بیاورند.

به نوشته آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه سخنانش همچنین به ناپدید شدن رابرت لوینسون، مأمور بازنشسته اف‌بی‌آی، اشاره کرد که در سال ۲۰۰۷ پس از سفر به جزیره کیش مفقود شد.

مارک تونر در این باره گفت: «ایران تعهد کرد که برای بازگرداندن باب [رابرت] به خانه با ایالات متحده همکاری کند و ما از ایران می‌خواهیم به این تعهد خود پایبند باشد.»

آقای تونر در سخنان خود به پرونده‌های دو ایرانی-آمریکایی دیگر یعنی رضا شاهینی و کارن وفاداری اشاره‌ای نکرد.

رضا (رابین) شاهینی، شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی است که به تازگی به قید وثیقه از زندان در ایران آزاد شده، اما مشخص نیست که به او اجازه ترک ایران داده شده است یا نه.

کارن وفاداری و همسر او، آفرین نیساری از مردادماه تاکنون در ایران در بازداشت هستند.

XS
SM
MD
LG