لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

روحانیون مجلس اول ده برابر مجلس دهم


نتایج دور دوم انتخابات مجلس دهم نشان می‌دهد که شمار روحانیون در این مجلس به یک‌دهم تعداد روحانیون در مجلس اول پس از انقلاب کاهش پیدا کرده است.

هم‌چنین ترکیب اعلام‌شده مجلس جدید نشان می‌دهد که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان روحانی بیشتر شده‌است.

براساس گزارش روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت، روزنامه اعتماد، ۱۶ روحانی به مجلس دهم راه یافته‌اند که به نسبت مجلس نهم تعداد روحانیون ۱۱ نفر کاهش یافته‌است.

در مجلس اول تعداد روحانیون ۱۶۴ نفر بود که این رقم در مجالس بعد به مرور کاهش یافت. تعداد روحانیون در مجلس دوم به ۱۵۳ نفر، در مجلس سوم به ۸۵ نفر، در مجلس چهارم به ۶۷ نفر، در مجلس پنجم به ۵۲ نفر و در مجلس ششم به ۳۵ نفر کاهش یافته بود.

تعداد نمایندگان روحانی در مجالس اصولگرای هفتم و هشتم به ۴۳ و ۴۴ نفر افزایش یافته بود اما این رقم باز در مجلس نهم به ۲۷ نفر کاهش یافت.

در همین حال ۱۸ زن به مجلس دهم راه یافته‌اند که در عین حال شورای نگهبان آرای مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان را «باطل» اعلام کرده‌است.

پیش از این مجلس پنجم با ۱۴ نماینده رکورددار بیشترین تعداد نمایندگان زن بود و مجالس اول تا سوم هر کدام با ۴ نماینده، کمترین تعداد زنان را داشتند.

براساس گزارش برخی از خبرگزاری‌های ایران «ائتلاف امید» ائتلافی متشکل از گروه‌های اصلاح‌طلب و احزاب حامی دولت حسن روحانی نظیر حزب و اعتدال و توسعه اکثریت مجلس دهم را در اختیار خواهد داشت.

به گفته خبرگزاری ایسنا، ۱۲۰ اصلاح‌طلب، ۸۳ اصولگرا، ۸۱ منتخب مستقل و پنج منتخب اقلیت‌های مذهبی به مجلس راه یافته‌اند.

در مقابل اما خبرگزاری فارس روز شنبه اعلام کرد که اصولگرایان ۱۲۶کرسی، اصلاح‌طلبان ۱۱۲ کرسی، مستقلین ۴۲ کرسی و اعتدال‌گرایان نیز ۹ کرسی را در انتخابات مجلس دهم از آن خود کرده‌اند.

با این حال به گفته خبرگزاری مهر از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس نهم تنها ۲۶ درصد در مجلس دهم نیز حضور دارند.

در همین حال براساس گزارش‌ها تعداد زیادی از مخالفان دولت حسن روحانی در مجلس نهم به مجلس دهم راه نیافته‌اند.

به گفته روزنامه اعتماد از ۸۰ نماینده‌ای که طرح توقف مذاکرات اتمی را امضا کرده بودند تنها ۱۲ نماینده به مجلس دهم راه یافته‌اند.

براساس این گزارش، همچنین از ۵۰ نماینده امضاکننده استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت حسن روحانی، تنها ۵ نفر در انتخابات مجلس دهم انتخاب شده‌اند.

از ۹۷ عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم به ریاست غلامعلی حداد عادل ۱۳ نفر و از فراکسیون ۱۵۱ نفره رهروان ولایت، فراکسیون مشهور به فراکسیون حامیان علی لاریجانی نیز ۴۳ نفر دوباره به مجلس راه یافته‌اند.

XS
SM
MD
LG