لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

عراقچی: مذاکرات مثبت و جدی بود


عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران
عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران روز نخست مذاکرات با مقام‌های آمریکایی و اروپایی در ژنو را «مثبت و جدی» توصیف کرد و در عین حال گفت که «این بدان معنی نیست که پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم.»

عباس عراقچی، روز شنبه ۲ اسفند در مصاحبه‌ای با واحد مرکزی خبر، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، از رسیدن مذاکرات به «جزئیات» خبر داد.

وی اضافه کرد: «پس از یک سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات در شرایطی هستیم که باید وارد جزئیات شویم به ویژه اینکه قصد ما این است که در توافق نهایی کلیات و جزئیات یکپارچه باشد، به همین دلیل مجبور هستیم که وارد همه جزئیات در همه موضوعات و مراحل شویم.»

آقای عراقچی تصریح کرد: «این شرایط ایجاب می‌کند که مذاکرات فشرده و به صورت طولانی برگزار شود ضمن آنکه توافق دومرحله‌ای نخواهیم داشت».

روز جمعه دور نخست مذاکرات هسته‌ای سه‌جانبه ایران و آمریکا و اتحادیه اروپا در ژنو برگزار شد و روز شنبه نیز این مذاکرات ادامه یافت.

در این دور از مذاکرات عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، وِندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و هلگا اشمیت، از مذاکره‌کنندگان ارشد اتحادیه اروپا حضور داشتند.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا نیز خبر داد که حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهوری به جمع مذاکره‌کنندگان ایران در ژنو پیوسته‌است.

محمد علی حسینی مدیرکل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، علت حضور آقای فریدون در ژنو را «انجام مشورت‌ها و هماهنگ‌های لازم در طول مذاکرات فعلی» عنوان کرد.

همچنین قرار است محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا در روزهای یکشنبه و دوشنبه در ژنو دیدار کنند.

خبرگزاری فارس نیز خبر داد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به همراه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری ایران، ظهر روز شنبه به منظور رایزنی با طرف آمریکایی وارد شهر ژنو شدند.

به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، علی اکبر صالحی در این سفر در خصوص موضوعات فنی مذاکرات جاری با ۱+۵ با آقای مونیز وزیر انرژی آمریکا رایزنی‌هایی دارد.

آقای عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «به دنبال نوآوری و تحول در نحوه مذاکرات هستیم تا کارها سرعت گیرد.»

وی توضیح بیشتری درباره به گفته او «نوآوری و تحول» در مذاکرات نداده‌است.

در روزهای گذشته مقامات جمهوری اسلامی بر یک‌مرحله‌ای بودن توافق احتمالی با کشورهای عضو گروه ۱+۵ تاکید کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یکشنبه ۱۹ بهمن خواستار آن شده بود تا «توافق بر کلیات و جزئیات در یک مرحله و با مفاد واضح و غیرقابل تأویل باشد» اما ساعاتی پس از این سخنان، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که هرگونه تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران بعد از چهار فروردین منتفی است، مگر اینکه چارچوب و طرح کلی یک موافقتنامه تا آن هنگام مشخص شده باشد.

ایران و آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو به یک توافق موقت برای حل مناقشه هسته‌ای ایران دست یافتند. از آن زمان تاکنون دو طرف در حال مذاکره برای دستیابی به یک توافق نهایی هستند.

ایران و گروه ۱+۵ از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دوبار مهلت دستیابی به توافق را تمدید کرده‌اند.

اکنون مهلت برای دست‌یابی به توافق ماه ژوئن تعیین شده‌است و قرار است تا۲۴ ماه مارس ایران و گروه ۱+۵ به توافقی سیاسی در این زمینه دست یابند.

XS
SM
MD
LG