لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۴

وزارت خارجه ایران: سخنان معاون ترامپ «ساختگی» و «خصمانه» است


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های معاون رئیس جمهوری آمریکا دربارهٔ برنامه اتمی و موشکی جمهوری اسلامی را «تکراری»، «ساختگی» «ایران هراسانه» و «در ادامه سیاست‌های خصمانه و یک‌جانبه‌گرایانه دولت آمریکا علیه ملت و دولت ایران» دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز سه‌شنبه، ۸ فروردین، گفت که برنامه اتمی ایران «کاملاً شفاف بوده و تمامی گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز و غیرقابل خدشه بودن» این فعالیت‌ها تأکید دارد.

وی همچنین از اسرائیل با عنوان رژیم «متجاوز و عامل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و جهان» نام برد و افزود که «کمک بی‌دریغ آمریکا» به فعالیت‌های نظامی اسرائیل «نشان‌دهنده حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از این رژیم است».

آقای قاسمی برنامه موشکی ایران را «کاملاً دفاعی و بازدارنده» خواند و گفت که «برای دفاع از کشورمان از کسی نه توصیه می‌پذیریم و نه اجازه دخالت به دیگران را می‌دهیم».

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه در نشست «آیپک»، گسترده‌ترین لابی حامی اسرائیل در آمریکا، اعلام کرده بود که دولت دونالد ترامپ مانع دستیابی ایران به جنگ‌افزار اتمی خواهد شد.

وی همچنین گفته بود که «آمریکا خود را به حفظ امنیت اسرائیل متعهد می‌داند و این امر متضمن سیاستی قاطع در مقابله با ایران است».

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز دراین نشست از توافق اتمی وین انتقاد کرده و گفته بود که «ما مانند شاهین، ایران را زیر نظر خواهیم داشت».

پیش از این مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا، در بهمن ماه سال گذشته و در پی یک آزمایش موشکی از سوی ایران، گفته بود فعالیت‌های تهران تهدیدی برای آمریکا، دوستان و متحدان آن در منطقه است و به تهران «رسماً هشدار» داده بود.

ایالات متحده آمریکا همچنین روز جمعه چهارم فروردین خبر داده بود که ۳۰ شخص حقیقی و حقوقی خارجی را به دلیل ارسال فناوری حساس به ایران برای برنامه موشکی‌اش یا نقض کنترل‌های صادراتی به ایران، کره شمالی و سوریه مورد تحریم قرار داده است.

دو روز پس از این اقدام، ایران اعلام کرد که در اقدامی متقابل، ۱۵ شرکت آمریکایی را به دلیل همکاری با اسرائیل تحریم می‌کند.

XS
SM
MD
LG