لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

سفر هیئت بزرگ اقتصادی ژاپن به ایران


هیئت اقتصادی ژاپن در تهران. اوت ۲۰۱۵.
هیئت اقتصادی ژاپن در تهران. اوت ۲۰۱۵.

براساس گزارش‌ها، دایشیرو یاماگیوا، معاون وزیر اقتصاد ژاپن و نمایندگان ۲۱ شرکت بزرگ این کشور در سفر روز یک‌شنبه خود به تهران برای حضور شرکت‌های ژاپنی در پروژه‌های نفت و گاز ایران و همچنین «انتقال فناوری» مذاکره کردند.

معاون وزیر اقتصاد ژاپن در این باره افزود که این ۲۱ شرکت بزرگ، نماینده «هزار شرکت» متقاضی سفر به ایران بودند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، روز یکشنبه ۱۸ مرداد، خواستار تأسیس شعبه بانک‌های ژاپنی در ایران شد و گفت که این کار «به لحاظ قانونی امکان‌پذیر است.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز ابراز امیدواری کرد که ژاپن بتواند پس از لغو تحریم‌ها، سهم قبلی خود از بازار انرژی ایران را «پس بگیرد.»

به گزارش وب‌سایت شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، «شانا»، وی با اشاره به مذاکرات با شرکت‌های ژاپنی گفت که این شرکت‌ها «در زمینه‌های مختلف» انرژی از جمله صنایع پتروشیمی، انتقال فناوری، پالایش و صنایع بالادستی نفت با ایران همکاری خواهند کرد.

آقای زنگنه همچنین دربارهٔ احتمال واگذاری میدان‌های نفتی غرب کارون به شرکت‌های ژاپنی گفت که برای واگذاری میدان نفتی مشخصی به شرکت‌های ژاپنی مذاکره نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی درعین حال تأکید کرد که ایران آمادگی دارد راهی برای حضور دوباره شرکت‌های ژاپنی در پروژه‌های نفتی ایران پیدا کند.

ژاپن پیش از تحریم‌ها علیه ایران پس از چین، دومین واردکننده بزرگ نفت ایران به شمار می‌رفت و شرکت‌های ژاپنی در پروژه‌های نفتی ایران از جمله میدان نفتی آزادگان حضور داشتند.

با این حال پس از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، شرکت توسعه نفتی اینپکس که از سال ۲۰۰۱ پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان را در دست گرفته بود در سال ۸۹ از این پروژه کنار کشید.

در همان سال دولت ژاپن برای همراهی با چهارمین دور از تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه ایران به تصویب رساند که شامل مسدود کردن دارایی‌های ۸۸ شرکت، ۱۵ بانک و ۲۴ فرد ایرانی می‌شد.

این کشور پیش از آن نیز دارایی‌های ۷۵ شرکت و ۴۱ فرد ایرانی را مسدود کرده بود.

با این حال دایشیرو یاماگیوا، معاون وزیر اقتصاد ژاپن، روز یک‌شنبه ابراز امیدواری کرد که پس از لغو تحریم‌ها، «زمینه‌های جدیدی» برای همکاری‌های دو کشور تعریف شود.

وی تأکید کرد: «از نظر سنتی ایران و ژاپن در زمینه‌های نفت، انرژی، برق و خودرو همکاری داشته‌اند اما معتقدم در حال حاضر این زمینه‌ها توسعه یافته و باید زمینه‌های جدید همکاری هم تعریف شود.»

همچنین به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، معاون وزیر اقتصاد ژاپن گفت که با مقامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی و «انتقال فناوری» گفت‌وگو کرده‌است.

به گفته رسانه‌های ایران مدیران و نمایندگانی از شرکت‌های میتسوبیشی، تویوتا و همچنین شرکت‌های نفتی و بانک‌های ژاپن وزیر اقتصاد این کشور را در سفر به تهران همراهی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG