لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

درگیری افراد ناشناس با پلیس در منطقه شیعه‌نشین عربستان


گزارش‌ها حاکی از درگیری افراد ناشناس با پلیس در منطقه شیعه‌نشین و نفت‌خیز شرق عربستان سعودی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی خبر داد، افراد ناشناس روز یک‌شنبه ۱۶ فروردین در حمله‌ای در شهر عوامیه واقع در منطقه قطیف در شرق عربستان که به درگیری مسلحانه انجامید یک پلیس را به ضرب گلوله کشتند و سه پلیس دیگر را نیز زخمی کردند.

خبرگزاری دولتی عربستان گزارش داد: «در این درگیری مسلحانه سرجوخه ماجد بن ترکی القحطانی زخمی و بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان درگذشت ... در این درگیری سه نیروی امنیتی، یک شهروند عربستانی و یک خارجی نیز دچار جراحت سطحی شدند».

این خبرگزاری افزود، نیروهای دولتی عملیات جستجو را برای یافتن «عناصر تروریست» آغاز کرده‌اند و توانسته‌اند مقادیری سلاح خودکار، اسلحه کمری و تجهیزات ارتباطی را ضبط کنند.

به گزارش این خبرگزاری، چهار شهروند سعودی بعد از درگیری با نیروهای پلیس دستگیر شده‌اند.

تنش‌ها در استان «شرقیه» عربستان سعودی که یک استان نفت‌خیز است رو به افزایش گذاشته است. این استان یکی از مراکز اصلی شیعیان در عربستان سعودی است و افزایش تنش در این منطقه در حالی رخ می‌دهد که در کشورهای همسایه عربستان یعنی یمن، عراق و سوریه مدتی است درگیری‌ها میان گروه‌های شیعه و سنی روندی فزاینده داشته است.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی در ماه دسامبر چهار شبه‌نظامی را در درگیری در منطقه عوامیه کشتند.

این منطقه کانون اصلی ناآرامی در میان شیعیان عربستان سعودی از زمان تظاهرات در اوایل سال ۲۰۱۱ بوده‌است. معترضان خواستار رفع «تبعیض» علیه اقلیت شیعه و اصلاحات دمکراتیک در نظام سلطنتی سنی این کشور هستند.

از آغاز درگیری‌های اوایل ۲۰۱۱ در این کشور بیش از ۲۰ نفر کشته شده‌اند که اکثر آنها را افراد محلی تشکیل می‌دهند که در جریان درگیری‌هایی که پلیس عربستان آنها را «تبادل آتش با شبه‌نظامیان» می‌نامد، به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

فعالان حقوق بشری شیعه معتقدند برخی از قربانیان در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز هدف گلوله قرار گرفته‌اند. دولت عربستان این مسئله را تکذیب می‌کند.

عربستان همچنین اخیراً حملات هوایی را به یمن که از دسامبر پارسال شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران بخش وسیعی از کشور، از جمله صنعا پایتخت را تحت کنترل خود گرفته‌اند، آغاز کرده‌است.

عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن که بعد از پیشروی شورشیان شیعه به سوی عدن در جنوب کشور به عربستان پناه برده‌است، حوثی‌ها را «عروسک خیمه‌شب‌بازی ایران» نامیده و خواهان دخالت نظامی بیشتر اعراب برای شکست دادن حوثی‌ها شده‌است.

عربستان هم‌اکنون مشغول بمباران هوایی شورشیان شیعه در یمن است، موضوعی که اعتراض شدید ایران را در پی داشته است.

XS
SM
MD
LG