لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

تردد «۲ میلیون و ۷۰۰ هزار» خودرو بدون معاینه فنی در تهران


مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران می‌گوید «۲ میلیون و ۷۰۰ هزار» خودرو، بدون معاینه فنی در تهران تردد می‌کنند و «۷۰ درصد» از ظرفیت مراکز معاینه فنی خودروها به دلیل «عدم برخورد جدی» با خودروهای فاقد معاینه فنی بلااستفاده مانده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ولی آذروش یک‌شنبه، ۲۳ شهریور تصریح کرد: «۱۴ مرکز با ۴۰ خط معاینه فنی تمام‌مکانیزه در شهر تهران وجود دارد اما به دلیل معافیت پنج‌ساله خودروها از دریافت معاینه فنی و همچنین عدم برخورد جدی با خودروهای فاقد معاینه فنی عملاً بخش اصلی ظرفیت این مراکز بلااستفاده مانده‌است.»

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اضافه کرد: «در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی به راحتی و بدون آنکه هیچ مانعی بر سر راه خود ببینند، در سطح شهر تردد می‌کنند.»

وی کاهش معافیت معاینه فنی خودروها از ۵ سال به حداقل ۲ سال و برخورد با متخلفان را از جمله اقداماتی ذکر کرد که می‌تواند باعث کاهش ۳۵ درصدی آلودگی هوای تهران شود.

در قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی که در جلسه علنی روز یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ به تصویب مجلس رسید، خودروها باید ۵ سال پس از تولید برگه معاینه فنی دریافت کنند.

پس از این مصوبه، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، خبر داد که پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست دریافت برگه معاینه فنی پس از ۲ سال بوده‌است.

بداغ جمالی، مدیر کل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست، نیز ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ این مصوبه را «عقب‌گرد» در حل معضل آلودگی هوا خوانده بود.

براساس مصوبه مجلس رانندگان خودروهایی که بیش از پنج‌سال از تولید آنان می‌گذرد، موظفند برگه معاینه فنی خودرو را به همراه داشته باشند.

این در حالی است که آقای آذروش ۱۱ شهریور ماه، نیروی انتظامی را به نداشتن «حساسیت لازم» برای کنترل برگه معاینه فنی خودروها متهم کرده بود.

پیش ازاین اتهام، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ۹ شهریور گفته بود که در بعضی از مراکز معاینه فنی خودروها با گرفتن «رشوه و بدون انجام هیچگونه معاینه‌ای» گواهی صادر می‌شود.

وی از دولت و مجلس خواسته بود برای وضعیت مراکز معاینه فنی خودروها فکری بکنند و درغیراین صورت این مراکز را تعطیل کنند تا پلیس برای برخورد با خودروهای دارای نواقص فنی، خودش تصمیم بگیرد.

به گفته آقای آذروش همچنین در تهران ۵ خط معاینه فنی برای خودروی‌های سنگین و ۱۰ خط نیز برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها وجود دارد که میزان مراجعات در این زمینه هم بسیار کم است.

پیش از این نیز مدیران ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، خبر داده بودند که از سه میلیون موتورسیکلت موجود در تهران تنها ۴۰ دستگاه معاینه فنی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG