لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

دولت اردوغان گذرنامه ۵۰ هزار نفر را باطل کرد


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه

در ادامه سرکوب نیروهایی که دولت ترکیه آنها را متهم به دست داشتن در کودتای نافرجام اخیر می‌کند، دولت این کشور گذرنامه‌های حدود ۵۰ هزار نفر را باطل اعلام کرده و این افراد را ممنوع‌الخروج کرد.

روزنامه ایندیپندنت روز یکشنبه دهم مرداد با درج این خبر نوشت که به گفته «افکان آلا»، وزیر کشور ترکیه، تاکنون بیش از ۱۸ هزار نفر نیز در ارتباط با کودتای نافرجام دستگیر شده‌اند و تحقیقات بر روی هزاران نفر دیگر از کارمندان دولت ادامه دارد.

از سوی دیگر، پس از اعلام این خبر که رئیس‌جمهوری ترکیه دستور داده‌است تغییراتی در ساختار نیروهای نظامی ترکیه ایجاد شود، روز یکشنبه خبرگزاری رویترز از اخراج نزدیک به ۱۴۰۰ نفر دیگر از نظامیان این کشور از ارتش خبر داد.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید

در همین حال گزارش شده که شایعه وقوع یک کودتای دیگر باعث شده‌است که حدود هفت هزار نظامی ترکیه به منظور دفاع از پایگاه هوایی استراتژیک اینجیرلیک در جنوب ترکیه، این پایگاه را در محاصره خود بگیرند.

کودتای نافرجام اخیر در ترکیه ۲۴۶ کشته و ۲۱۸۵ زخمی برجای گذاشت و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، رقیب سیاسی خود فتح‌الله گولن که مقیم آمریکا است را متهم به دست داشتن در این کودتا می‌کند؛ آقای گولن این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

رجب طیب اردوغان، روز شنبه ۹ مرداد، اما در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «آ-خبر» ترکیه، فتح‌الله گولن را متهم کرد که «آلت دست» یک «مغز متفکر» پشت صحنه است.

آقای اردوغان توضیح بیشتری در مورد این «مغز متفکر» نداد اما وی پیش از این بارها از اصطلاح «مغز متفکر» برای اشاره به قدرت‌های غربی و به‌ویژه ایالات متحده استفاده کرده‌است.

رجب طیب اردوغان ازجمله در یکی از سخنرانی‌های خود در دسامبر ۲۰۱۴ گفته‌بود که «مغز متفکر» در «عملیات خود» موجودیت ترکیه، وحدت، صلح و ثبات ترکیه و «به‌ویژه اقتصاد و استقلال ترکیه» را هدف قرار داده است.

او در این سخنرانی افزوده بود که «بعضی‌ها از من می‌پرسند که این مغز متفکر کیست؟ و من می‌گویم که کار شماست که در این مورد تحقیق کنید؛ و خودتان می‌دانید که [مغز متفکر] چیست و کیست.»

از زمان وقوع کودتای نافرجام، روزنامه‌های این کشور اتهام‌های مختلفی را در این ارتباط به ایالات متحده زده‌اند.

ایالات متحده هرگونه دخالت یا آگاهی از قبل از این کودتا را رد می‌کند و در این ارتباط ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، این اتهام‌ها را «کاملاً نادرست» خوانده و تصریح کرده‌است: «سال‌ها است که ترکیه به عنوان یک شریک فوق‌العاده و حیاتی در منطقه برای ما محسوب می‌شود. ما ضمن ستایش از تداوم همکاری ترکیه، همچنان در انتظار همکاری با این کشور در مبارزه با داعش هستیم.»

XS
SM
MD
LG