لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

بریتانیا: رأی مجلس ایران به کاهش روابط دو کشور مایه تأسف خواهد بود


لوگوی دفتر امور خارجه بریتانیا و کشورهای همسود
لوگوی دفتر امور خارجه بریتانیا و کشورهای همسود
وزارت خارجه بریتانیا روز چهارشنبه گفت که اگر نمایندگان مجلس ایران رأی به کاهش مناسبات با بریتانیا و اخراج سفیر انگلیس بدهند این امر «مایه تأسف» خواهد بود.

مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در واکنش به تحریم بانک مرکزی ایران توسط بریتانیا، طرح دوفوریتی کاهش رابطه با این کشور را تصویب کرد و همزمان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار اخراج سفیر بریتانیا از تهران شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، ۱۶۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دو فوریت این طرح رأی داده و پس از تصویب آن اقدام به سر دادن شعار «مرگ بر انگلیس» در صحن مجلس کردند.

در صورت تصویب این طرح، روابط دو کشور از سطح سفیر به سطح کاردار تنزل پیدا خواهد کرد.

بنا بر گزارش‌ها، در همین روز یک سخنگوی دفتر امور خارجه بریتانیا و کشورهای مشترک‌المنافع در واکنش به این تصمیم گفت: «از تصمیم مجلس برای رأی‌گیری در مورد کاهش مناسبات با بریتانیا آگاه شدیم؛ هنوز زود است که بگوییم اتفاق بعدی چیست، اما اگر آنها تصمیم به چنین اقدامی بگیرند مایه تأسف خواهد بود.»

این سخنگوی بریتانیایی در ادامه گفت: «به باور ما مهم است که به‌ویژه در زمان‌هایی مانند این، کانال‌های اصلی ارتباطی حفظ بشود. تنها از راه گفت‌وگو است که می‌توانیم مشکلات پیش روی خود را حل و فصل کنیم.»

پس از انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی اتمی مبنی بر «ادامه تحقیقات بر روی سلاح‌های هسته‌ای در ایران»، بریتانیا روز دوشنبه در هماهنگی با ایالات متحده و کانادا، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

لندن که جایگاه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی جهان است خبر داد که «تمامی تماس‌ها» را میان سیستم مالی خود با سیستم مالی ایران قطع می‌کند.

روابط ایران و بریتانیا در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده و با ناآرامی‌های پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران دچار تنش‌های شدیدتری شده ‌است.

ایران با متهم کردن بریتانیا به دست داشتن در این ناآرامی‌ها حملات شدیدی به مقام‌ها و رسانه‌های این کشور آغاز کرده‌ است. موضع بریتانیا در پرونده هسته‌ای نیز از محورهای انتقادی جمهوری اسلامی ایران علیه این کشور است.

بریتانیا و کانادا در تهران سفارتخانه دارند، اما تماس‌های دیپلماتیک ایالات متحده با ایران پس از گروگان‌گیری کارکنان سفارتخانه آمریکا در تهران از سال ۱۹۷۹ قطع شده‌ است.
XS
SM
MD
LG