لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

گلوله‌باران منطقه دیرالزور توسط نیروهای دولتی سوری و بازداشت صدها تن


تانک‌های مستقر در شرق شهر دیرالزور. ۷ اوت ۲۰۱۱.
تانک‌های مستقر در شرق شهر دیرالزور. ۷ اوت ۲۰۱۱.
یک روز پس از آنکه یورش نیروهای دولتی به شهر دیرالزور در شرق سوریه دست کم ۴۲ کشته بر جای گذاشت، توپخانه‌های ارتش بشار اسد از بامداد دوشنبه به گلوله‌باران این شهر دست زده‌اند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی با ذکر این خبر از قول فعالان سوری افزودند که نیروهای دولتی بامداد دوشنبه به معترضان در شهر شمالی معرةالنُعمان در استان ادلب نیز حمله کرده‌اند.

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است که روز دوشنبه صدها نفر در جریان یورش به دیرالزور بازداشت شده و در همین روز در شهر حماه نیز طی یک عملیات ارتش ۱۵۰۰ نفر از ساکنان این شهر دستگیر و زندانی شده‌اند.

یک فعال سوری به خبرگزاری آلمان گفت که نیروهای امنیتی در محلات شهرها نام کسانی را در بلندگو اعلام می‌کنند و در صورت خودداری آن شخص از تسلیم شدن به مأموران، افراد نظامی به خانه او رفته و همه مردان داخل خانه را دستگیر می‌کنند.

در هفته‌ای که گذشت طی سرکوب‌های خشونت‌آمیز دولتی در سوریه، بیش از سیصد نفر جان خود را از دست داده‌اند که با این حساب این خونین‌ترین هفته از سرکوب‌ها طی پنج ماهی است که اعتراضات علیه بشار اسد در این کشور آغاز شده‌است.

با شدت گرفتن این خشونت‌ها، اعتراض دیگر دولت‌ها به حکومت بشار اسد نیز افزایش یافته به طوری که روز یک‌شنبه عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، نیز که حکومت او هرگونه مخالفت سیاسی در عربستان را سرکوب می‌کند و نیروهایی را برای سرکوب معترضان بحرینی به آن کشور فرستاده‌است، در اعتراض به سرکوب معترضان در سوریه، سفیر خود را از دمشق فراخواند.

از سوی دیگر «ناصر جوده»، وزیر خارجه اردن، روز دوشنبه از خونریزی‌ها در سوریه ابراز نگرانی کرد و از دولت آن کشور خواست به گفت‌وگو و مذاکره بازگردد ولی از محکوم کردن همسایه عرب خود پرهیز کرد.

روز یکشنبه اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای خواستار توقف خونریزی‌های رو به افزایش در سوریه شد و در همین حال، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، نیز در همین روز با هشدار به سوریه گفت بیش از این سکوت را جایز نمی‌داند.

با این وجود روز یک‌شنبه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با دفاع از عملکرد نیروهای امنیتی خود گفت که اقدام‌هایی که این نیرو انجام می‌دهد «وظیفه دولت» است و قول داد که به این روند ادامه دهد.

ایران نیز پیشاپیش اعلام کرده‌است که در شرایط بحرانی، در کنار سوریه که هم‌پیمان جمهوری اسلامی ایران است، خواهد ایستاد. وزیر خارجه ترکیه روز شنبه گفت که مقام‌های کشورش یک محموله سلاح که از ایران به سوریه می‌رفته را در بین راه متوقف کرده‌اند.

روز دوشنبه حزب‌الله لبنان گزارش‌ها مبنی بر اینکه اعضای این سازمان افراد نافرمان در ارتش سوریه را به قتل می‌رساند تکذیب کرد.

روزنامه‌های مختلف به نقل از «گزارشی از کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان» نوشته‌اند که حزب‌الله لبنان و هم‌چنین اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سربازانی را که از دستور سرکوب در ارتش سوریه سرپیچی کرده و از این ارتش خارج شده‌اند به قتل می‌رسانند.

حزب‌الله لبنان روز دوشنبه این موضوع را با انتشار بیانیه‌ای که در رسانه‌های وابسته به این سازمان خوانده شد انکار کرد.
XS
SM
MD
LG