لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

پایان اعتصاب غذای دو درویش گنابادی پس از رسیدگی به خواسته‌شان


کسری نوری (راست) و صالح مرادی، سه ماه در اعتصاب غذا به‌سر بردند.
کسری نوری (راست) و صالح مرادی، سه ماه در اعتصاب غذا به‌سر بردند.
پس از اعلام برآورده شدن خواسته دو تن از زندانیان دراویش گنابادی که با سه ماه اعتصاب غذا خواستار انتقال وکلای زندانی خود به بند عمومی زندان اوین بودند، این دو تن روز دوشنبه ۲۶ فروردین به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

به نوشته سایت مجذوبان نور، هم‌اینک دو درویش گنابادی، صالح مرادی و کسری نوری به اعتصاب غذای سه ماهه خود در زندان وکیل‌آباد شیراز پایان داده‌اند.

خانواده این دو نفر صبح دوشنبه با آنها ملاقات کردند و به سایت مجذوبان نور، گفته‌اند که حال روحی این زندانیان خوب است اما به علت اعتصاب غذا، به رسیدگی فوری پزشکی نیاز دارند.

این پایان اعتصاب غذا پس از آن صورت می‌گیرد که اعلام شد روز شنبه ۲۴ فروردین‌ماه، هفت تن از وکلای زندانی دراویش پس از سه ماه حبس در بند امنیتی ۲۰۹ به بند ۳۵۰ زندان اوین انتقال پیدا کردند.

اسامی این هفت وکیل، حمیدرضا مرادی سروستانی، مصطفی دانشجو، فرشید یداللهی، امیر اسلامی، امید بهروزی، رضا انتصاری و افشین کرمپور اعلام شده‌است.

وکلای مدافع دراویش گنابادی که در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت شده‌اند قرار بود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شوند، اما آنها در اعتراض به نحوه بازداشت خود و شرایطی که در زندان داشته‌اند و آن‌چه «عدم صلاحیت» دادگاه انقلاب خواندند، از حضور در دادگاه خودداری کرده و متعاقب آن به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

به نوشته سایت مجذوبان نور، «در طول سه ماه حبس وکلای دراویش در بند ۲۰۹، هواخوری، مکاتبه و تماس تلفنی با خارج از بند و دسترسی به رسیدگی‌های پزشکی برای آنها ممنوع بوده و این در حالی است که سه تن از این افراد به علت بیماری‌های حاد نیازمند رسیدگی‌های مستمر پزشکی هستند.»

صالح مرادی و کسری نوری دو درویشی که دست به اعتصاب غذا زده بودند روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشتند با وجود این‌که «یقین داریم دشمنانمان از آسیب دیدن سلامت جسمی ما دل‌شاد خواهند شد» اما اعتصاب غذای خود را با انتظار «اقدام فوری و جدی مقامات مسئول در جهت بهبود سلامت و رسیدگی به وخامت حال جسمی وکلای زندانی دراویش پایان می‌دهیم.»

آقایان مرادی و نوری در ادامه بیانیه خود نوشته‌اند که «امید داریم شاهد روزی باشیم که هیچ انسانی صرف داشتن عقیده‌ای آزار ندیده و بازخواست، بازداشت و کشته نشود.»

اعتصاب غذای این دو درویش و وضعیت وکلای زندانی دراویش واکنش‌های گسترده بین‌المللی را دربر داشت که از آن جمله می‌توان به بیانیه و نامه‌های سازمان عفو بین‌الملل، پارلمان اروپا، وزارت امورخارجه آلمان، بنیاد عبدالرحمن برومند و نامه شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل به احمد شهید اشاره کرد.

شیرین عبادی روز ۶ فروردین در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، خواستار توجه او به مسئله اعتصاب غذای دراویش گنابادی در زندان شد.

این فعال حقوق بشر با اشاره به «سابقه چندین قرنی دراویش گنابادی» که مسلمان و شیعه‌مذهب هستند، نوشته است: «آنها پس از تأسیس جمهوری اسلامی، صرفاً به دلیل اعتقادات خود از سوی مأموران حکومتی تحت انواع فشارهای غیرقانونی از قبیل بازداشت، شکنجه، تحقیر، توهین و تهدید قرار دارند و چون ناامید از اجرای عدالت بوده و دادگاهی را برای دادخواهی نمی‌یابند به ناچار دست به اعتصاب غذا زده‌اند.»
XS
SM
MD
LG