لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

وزارت خارجه ایران شش سفیر اروپایی را در رابطه با تحریم‌ها احضار کرد


خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفیران شش کشور اروپایی را در روز چهارشنبه برای گفت‌وگو درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران احضار کرده است.

در گزارش های منتشره اعلام شده است که سفیران یادشده از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، یونان، پرتغال و هلند هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این سفرا در روز چهارشنبه به صورت جداگانه با مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه دیدار می‌کنند و محور این دعوت، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران ذکر شده‌است.

هنوز مشخص نیست که آیا ایران خواستار توضیحات سفیران شش کشور اتحادیه اروپایی درباره جزئیات تحریم ها است، یا قرار است مراتب اعتراض تهران به تصویب این تحریم ها به آنها ابلاغ شود.

اتحادیه اروپا در ماه های اخیر و در پی افزایش نگرانی‌های کشورهای عضو آن در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تحریم ها بر ضد تهران را تشدید کرده است.

وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به تازگی بر سر ممنوعیت هر گونه قرارداد جدید برای خرید یا انتقال نفت خام ایران به این قاره به توافق رسیدند.

این مقامات همچنین موافقت کردند که همه دارایی‌های بانک مرکزی ایران را مسدود کنند و هر گونه تجارت الماس، طلا و دیگر فلزات گرانبها با بانک مرکزی ایران و دیگر ارگان‌های دولتی ایران نیز ممنوع شود.

تحریم های جدید، اقتصاد ایران را با مشکلات عدیده‌ای به ویژه در زمینه پرداخت بهای کالای اساسی خریداری شده در بازارهای جهانی مواجه کرده‌است.

گزارش‌های دیگری حاکی است که در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا، بانک‌های بزرگ این اتحادیه معامله غلات با جمهوری اسلامی را متوقف کرده‌اند. این در حالی است که ایران از واردکنندگان بزرگ ذرت در جهان به شمار می‌رود.

دعوت از شش سفیر اروپایی برای گفت‌وگو در وزارت خارجه ایران در حالی صورت می‌گیرد که وزیر نفت جمهوری اسلامی از «توقف قطعی» صادرات نفت به برخی از کشورهای اروپایی به عنوان اقدامی «تلافی‌جویانه» در برابر تحریم خرید نفت از ایران خبر داده‌است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته‌است تا فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با نادیده گرفتن این خواست، برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را توسعه داده‌ است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و به همین منظور با تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار می‌دهد.

این در حالی است که تهران همواره تأکید کرده‌است فعالیت‌های هسته‌ای اش دارای ماهیت کاملا صلح‌آمیز است و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.

رییس اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۴ فوریه، از دولت چین خواست با جدیت بیشتری جمهوری اسلامی را وادار به مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای کند.
XS
SM
MD
LG