لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۱

ایران: تا چهار روز دیگر مرز به روی تانکرهای عازم افغانستان باز می‌شود


ایران روز سه‌شنبه به دولت افغانستان گفت که منع عبور هزاران تانکر حامل سوخت از مرز ایران به افغانستان را رفع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برپایه بیانیه‌ای که دولت افغانستان منتشر کرده‌است، فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل به حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان خبر داده‌است که مرز تا چهار روز آینده به روی تانکرها باز خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران از اواخر ماه دسامبر، عبور تانکرهای حامل سوخت از سه گذرگاه مرزی خود با افغانستان را ممنوع کرد و این باعث ایجاد صفی از ۲۵۰۰ تانکر در مرز شده‌است.

این اقدام دولت ایران که مقام‌های افغان آن را «غیر اسلامی و در حکم تحریم» دانسته‌اند باعث شده تا بهای سوخت در افغانستان تا ۷۰ درصد افزایش یابد.

با اوجگیری اعتراض‌ها و تظاهرات در شهرهای افغانستان علیه این تصمیم ایران، انجمن‌های تجارت افغانستان نیز روز سه‌شنبه اعلام کردند که در اعتراض به ممنوعیت ورود مواد سوختی از ایران واردات کالا از ایران را متوقف می‌کنند.

تظاهرکنندگان در کابل علیه جلوگیری ایران از عبور تانکرهای سوخت و برخورد «نامناسب» ایران با مهاجران افغان، روز پنج‌شنبه با سر دادن شعارهای «مرگ بر احمدی‌نژاد» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» به سردر سفارت ایران در کابل تخم‌مرغ پرت کردند و رنگ پاشیدند.

فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل، در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه این راه‌پیمایی اعتراض‌آمیز را «تعرض مشکوک تعدادی از عوامل غرب‌گرا» توصیف و تهدید کرد که ایران «در مقابل حرکات توهین‌آمیز ساکت نخواهد ماند».

خبرگزاری فارس، از قول بیانیه‌ای که سفارت ایران در کابل منتشر کرده به عنوان یکی از دلایل تصمیم منع عبور تانکرها از مرز نوشته‌است که به گفته مقام‌های ایرانی «افغانستان از ارائه میزان مصرف داخلی سوخت خود خودداری می‌کند.»

پیشتر، انورالحق احدی، وزیر امور تجارت افغانستان گفته بود که ایران توضیح قانع کننده‌ای در باره محدودیت عبور تانکرهای حامل سوخت به این کشور نداده و این ممنوعیت موجب بروز بحران در افغانستان شده‌است.

اتاق تجارت افغانستان هفته گذشته اعلام کرده بود که مقام‌های ایران گفته‌اند سوخت این تانکرها از سوی نیروهای آمریکایی و ناتو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این در حالی است که ناتو بارها اعلام کرده از سوخت ارسالی از مسیر ایران استفاده نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG