لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

تلویزیون چک: یک «ایرانی» به اتهام قاچاق اسلحه در پراگ دستگیر شد


تابلوی پلیس جمهوری چک.
تابلوی پلیس جمهوری چک.
تلویزیون جمهوری چک می‌گوید که پلیس جمهوری چک، یک شهروند «ایرانی» را به اتهام تلاش برای ارسال غیر قانونی ۵۰۰ قبضه مسلسل «ام۴» به ایران، در شهر پراگ بازداشت کرده‌است.

پلیس جمهوری چک هنوز ملیت این فرد را تأیید نکرده‌است.

برپایه گزارش تلویزیون جمهوری چک این فرد «بهزاد دولت‌زادی» معرفی شده که به وسیله یگان ویژه مبارزه با جرایم سازمان‌یافته این کشور در هتلی با نام کلاریون در شهر پراگ دستگیر و روانه بازداشتگاه شده‌است.

این ایرانی که قبلا دستور جلب و بازداشت او در سطح جهان صادر شده قرارداد خرید ۵۰۰ قبضه مسلسل سبک از نوع «ام۴» را امضا کرده بود و قصد انتقال این سلاح‌ها به ایران را داشته‌است.

گزارش‌های می‌گویند یگان‌های ویژه پلیس جمهوری چک از بدو ورود محل اقامت و رفت‌وآمد این ایران را در شهر پراگ زیر نظر داشته حتی ماموران امنیتی در نقش تصمیم‌گیرندگان اصلی این معامله اسلحه ظاهر شده‌بودند.

پاول هانتاک سخنگوی واحد ویژه مبارزه با جرایم سازمان‌یافته در جمهوری چک به شبکه تلویزیونی «سی‌تی» چک گفته‌است: «کارآگاهان ما یک خارجی را در پراگ دستگیر کرده‌اند و وی متهم به دو جرم مرتبط با تجارت غیرقانونی وسایل نظامی است.»

در پی اعمال تحریم‌های گسترده جهانی علیه جمهوری اسلامی فروش اسلحه به ایران اکیدا ممنوع اعلام شده‌است.

بر پایه همین گزارش ایرانی دستگیرشده سال گذشته میلادی ابتدا به عنوان نماینده یک شرکت پوشاک و لوازم خانگی به نام «فَن‌ور» در تهران وارد آمریکا شده‌بود ولی در واقع قصد خرید اسلحه داشت.

بهزاد دولت‌زادی حتی به گزارش شبکه تلویزیونی «سی‌تی» قراردادی برای خرید سه هزار مسلسل «ام‌۴» هم در آمریکا امضا کرده‌بود ولی این معامله با شکست روبه‌رو شد.

این ایرانی سپس وارد شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، می‌شود تا هدف ناکام خود را در آمریکا در این کشور تحقق بخشد.

ولی آن‌گونه که تلویزیون جمهوری چک می‌گوید مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از همان آغاز ورود تمام حرکات بهزاد دولت‌زادی را زیر نظر داشته و حتی اطلاعات لازم درباره این ایرانی را هم در اختیار جمهوری چک قرار داده بودند.

آمریکا خواهان استرداد بهزاد دولت‌زادی از جمهوری چک شده‌است.

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است سفارت جمهوری اسلامی سفارت ایران در جمهوری چک اعلام کرده‌است هیچ اطلاعی درباره بازداشت این فرد ندارد.
XS
SM
MD
LG