لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

محسنی اژه‌ای: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران همچنان حق فعالیت ندارد


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز دوشنبه ششم آبان در نشست خبری هفتگی خود گفت که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران همچنان حق فعالیت ندارد.

وی در این باره اظهار داشت: «هر موسسه، نهاد، حزب، گروه و جمعیتی که به حکم دادگاه تعطیل شده تا زمانی که آن حکم پابرجا باشد نمی‌تواند به فعالیت بپردازد. در غیر این صورت دادستان متعرض می‌شود و با آنها برخورد می‌کند.»

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: «در موضوع انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تصمیم همان تصمیم قبلی است و آنها حق فعالیت ندارند و اگر فعالیتی کنند دادستان با آنها برخورد می‌کند.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، که فراگیرترین تشکل صنفی روزنامه‌نگاران ایران بود، پس از دوازده سال فعالیت در شهریورماه سال ۱۳۸۸ توسط دادستانی تهران پلمپ شد.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و وعده‌های او مبنی بر بازتر کردن فضای سیاسی و اجتماعی، فعالیت‌هایی برای اعلام موجودیت این انجمن از سر گرفته شده و بحث بازگشایی این انجمن در سطوح بالای مدیریتی مطرح شده‌است.

بدرالسادات مفیدی، عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، روز سی‌ام شهریور خبر داد که این انجمن سه هفته پیش از آن در نامه به سه وزیر اطلاعات، کار و ارشاد، خواستار لغو پلمب شده است، اما این درخواست تا کنون بی‌پاسخ مانده است.

به گزارش روزنامه‌های ۳۰ شهریورماه تهران، خانم مفیدی در این زمینه گفته است: «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به هیچ عنوان از نظر قانونی دارای مشکل نیست و تأکید می‌کنم که این انجمن هیچ‌گونه حکم حقوقی یا قضایی مبنی بر انحلال خود نگرفته.»

وی با اظهار این‌که این انجمن، «در شرایط سال ۸۸، در پی یک ابراز نگرانی از سوی وزارت اطلاعات مبنی بر برگزاری گردهمایی‌هایی توسط روزنامه‌نگاران، پلمب شده»، افزوده است: «آن گردهمایی‌ها نیز به هیچ عنوان جنبه سیاسی نداشتند و صرفا درباره مسائل صنفی بودند.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به عنوان یک سندیکای سراسری و ملی کارگری در وزارت کار و امور اجتماعی ایران به ثبت رسیده است. این انجمن همچنین به عنوان سندیکای کارگری در ایران در دپارتمان سازمان‌های غیردولتی سازمان‌ملل متحد به ثبت رسیده و عضو پیوسته فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) است.

«فرد نجات یافته از اعدام می‌تواند درخواست عفو دهد»

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در مورد فردی که در بجنورد از اعدام جان به‌در برده است، گفت که قرار بوده از وی «سلب حیات» بشود و این کار «ناتمام مانده‌است.»

وی با این حال افزود: «اینکه آیا الزاما باید آن را اعدام کرد یا خیر، باید بگوییم اگر تقاضای عفو شود این کار شدنی است و می‌توان وی را عفو کرد و ریاست قوه قضائیه خود اقدام برای عفو این فرد کرده است.»

بر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، موافقت با عفو محکومان دادگاه‌های ایران با رهبر جمهوری اسلامی است.

دادستان کل کشور در ادامه گفت: «ماده ۳۸ قانون مواد مخدر درخواست یک درجه تخفیف را دارد که فرد می‌تواند پیشنهاد دهد تا پذیرفته شود. بنابراین این فرد در حال بهبود است و می‌توان درخواست عفو کرد و مشکلی پیش نمی‌آید.»

اشاره او به خبر زنده ماندن مردی به نام «علیرضا م.» است که پس از آن‌که دقایق زیادی بر چوبه دار بوده و پزشک زندان او را مرده اعلام کرده بود در سردخانه زنده ماند و سپس به بیمارستان منتقل شد.

آقای اژه ای می‌گوید که فرد محکوم به اعدام هوشیاری خود را بازیافته است.

«شکایتی از سوی دختران موسوی به‌دست مراجع نرسیده است»

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید «اخیرا دختران موسوی بعد از ملاقات با پدر و مادر خود دچار حادثه‌ای شده‌اند آیا دستگاه قضایی در این موضوع وارد شده است» گفت: «در این زمینه از دادسرا و نیروی انتظامی سوال پرسیدم هیچ شکایتی واصل نشده است اما وزارت اطلاعات در حال رسیدگی به اصل موضوع است.»

دختران ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان نتایج انتخابات ۸۸، می‌گويند روز پنجشنبه دوم آبان برای ملاقات با پدر و مادرشان به محل نگهداری آنها رفته بودند و پس از آن که در مقابل درخواست ماموران امنيتی زن برای درآوردن تمام لباس‌های خود برای بازرسی بدنی مقاومت کردند، از مامور امنيتی سيلی خورده‌اند.

پیش از این محمد پورمختار، رئيس کميسيون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی به دختران موسوی توصیه کرده‌بود که «شکايت خود را به نيروی انتظامی تحويل دهند».
XS
SM
MD
LG