لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

پهلوگیری دوباره دو ناو جنگی ایران در سودان


ناو هلیکوپتربر خارک
ناو هلیکوپتربر خارک
همزمان با انتشار خبری در خبرگزاری دولتی سودان، سونا، مبنی بر برنامه دو کشتی ایرانی برای پهلوگیری دوباره در روز جمعه این هفته در یک بندر سودان، سخنگویان وزارت خارجه آمریکا و ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که ایران از مسیر سودان تلاش برای افزایش ارسال موشک‌های دوربرد و سایر سلاح‌ها به غره را افزایش داده است.

الصوارمی خالد سعد، سخنگوی ارتش سودان، روز دوشنبه به خبرگزاری سونا گفت که دو کشتی ایرانی روز جمعه به منظور سوخت‌گیری و «تامین تدارکات» در «بندر سودان» در کناره دریای سرخ پهلو خواهند گرفت.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» ضمن محکوم کردن آنچه «تلاش‌های ایران برای مسلح کردن دوباره حماس با موشک» نامید، اعلام کرد که بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل صادرات هرگونه سلاح توسط ایران ممنوع است.

به‌گفته وی، ایران در حال جستجوی «راه تازه‌ای» برای مسلح کردن حماس با موشک‌های دوربرد و سایر تجهیزات است. هفته گذشته اسرائیل و حماس بعد از یک درگیری خونین ۸ روزه به توافق آتش‌بس دست یافتند.

گزارش «سی‌ان‌ان» بر اساس گفته‌های مقامات اسرائیل و آمریکایی می‌نویسد که بندر عباس ایران هم اکنون زیر ذره‌بین ماهواره‌های جاسوسی آمریکایی و اسرائیل قرار گرفته است. «مقامات اسرائیل و آمریکا گفته‌اند که مسیر کشتی‌های ایرانی بندر عباس به دریای سرخ و از آنجا به بندر سودان است.

به نوشته این گزارش، برخی از قطعات موشک از طریق زمینی به صحرای سینا قاچاق شده و از آنجا از طریق تونل به غزه برده می‌شود، برخی کشتی‌ها هم با کمی اختلاف مکان به سمت شمال پهلوگیری می‌کنند و محموله‌های کالا پس از تخلیه از طریق صحرای سینا و تونل به غره برده می‌شود».

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند که ایران در صدد است که چندین مسیر جداگانه را برای قاچاق به غزه باز نگه دارد.

آویتال لایبویچ، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز همزمان طی مصاحبه‌ای با این رسانه آمریکایی گفته است که بعد از صلح اسرائیل و حماس، مقامات ایران تلاش برای مسلح کردن دوباره غزه را شدت بخشیده‌اند و هرچه بیشتر برای ارسال موشک به حماس تلاش می‌کنند.

مقامات اسرائیل می‌گویند که مسدود کردن کامل صدها تونلی که از صحرای سینای مصر به غزه کشیده شده است، ناممکن است.

اوایل ماه گذشته، یک هفته پس از آنکه سودان انفجار تاسیسات اسلحه‌سازی «یرموک» در خارطوم، پایتخت سودان، را کار اسرائیل دانست یک ناوگروه ایرانی در در بندر سودان پهلو گرفت.

نیروی دریایی ایران در آن زمان اعلام کرده بود این ناوگروه متشکل از ناو هلیکوپتربر خارک و ناوشکن شهید قندی است که «با هدف اعلام پیام صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی درمقابل پدیده شوم تروریسم دریایی به آب‌های آزاد اعزام شده است.»
XS
SM
MD
LG