لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

مانوئل ژوزه از پرسپولیس به فیفا شکایت کرد


مانوئل ژوزه، سرمربی پرتغالی باشگاه پرسپولیس.
مانوئل ژوزه، سرمربی پرتغالی باشگاه پرسپولیس.
به دلیل نافرجام ماندن مذاکرات محمد رویانیان با مانوئل ژوزه، سرمربی پرتغالی باشگاه پرسپولیس، این مربی ۶۶ ساله به فیفا شکایت کرده. هنوز حکم اخراج ژوزه صادر نشده اما اجازه حضور در تمرینات را ندارد و جانشینش هم مشغول کار است؛ ماجرایی که رسانه‌های ورزشی آن را اتفاقی کم‌سابقه در فوتبال حرفه‌ای جهان می‌دانند.

باشگاه پرسپولیس همواره در روند شکایت بازیکنان و مربیان خارجی محکوم شده است. از کسر امتیاز به دلیل شکایت رافائل بازیکن نیجریه‌ای گرفته تا محکومیت در پرونده شکایت وینگادا. عجیب آن‌که تقریباً همه خارجی‌های شاکی از پرسپولیس در سال‌های اخیر عملکرد ضعیفی در زمین یا روی نیمکت داشته‌اند اما ملاک فیفا در پرونده‌های حقوقی، مفاد قراردادهاست نه عملکرد فنی.

چانه‌زنی رویانیان برای قطع همکاری، به محض بازگشتش از مسافرت اروپایی‌ آغاز شد. ژوزه مطابق مفاد قراردادش خواستار دریافت کل مبلغ قرارداد بود. رویانیان که هنگام جذب ژوزه او را یکی از بهترین مربیان فوتبال جهان و حضورش در ایران را حاصل مذاکرات دقیق و همه‌جانبه خودش نامیده بود، این‌بار تلاش می‌کرد تا قرارداد او را به نحوی فسخ کند که پول کمتری از خزانه دولت خارج شود.

عادل فردوسی‌پور در برنامه دوشنبه‌شب ۹۰ با انتقاد از رفتار مدیرعامل پرسپولیس به او گفت؛ گرچه نتایج ژوزه خوب نبوده اما موازین حرفه‌ای ایجاب می‌کند اگر قراردادی منعقد شده به مفاد آن نیز احترام گذاشته شود. فردوسی‌پور سپس از رویانیان پرسید: آیا این مصاحبه شما صحت دارد که گفته‌اید قصد دارید «دبّه» کنید؟ رویانیان هم تایید کرد.

مجری برنامه ۹۰ در ادامه گفت آیا چنین اظهارنظری صحیح است؟ رویانیان در پاسخ گفت که بیان قضیه «دبه کردن»، به خاطر صداقتش بوده است زیرا به گفته او، هنوز کلک‌های فوتبالی را فرا نگرفته.

رویانیان: ژوزه چهار سال دنبال پولش بدود

نخستین واکنش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به اعلام شکایت ژوزه بسیار تند بود. محمد رویانیان که همه‌روزه مصاحبه‌های پرشماری را با خبرگزاری‌های مختلف و صداوسیما انجام می‌دهد، این‌بار با اعلام پیگیری متقابل گفت: «ما هم وکیل‌مان را وارد گود کردیم. این کار به ضرر ژوزه است چون احتمالا چهار سال باید برای رسیدن به پولش بدود.»

رویانیان که در برنامه ۹۰ رقم پیشنهادی پرسپولیس به ژوزه را ۵۰ درصد از کل قراردادش عنوان کرده بود، این‌بار گفت: اصرار داشتیم تا با توافق همه چیز درست شود. ایشان حتی ۳۰ درصد تخفیف داد اما الان شکایت کرده و گفته پول مرا نمی‌دهند و در ایران بلاتکلیفم. من هم از ادامه این کار هیچ ترسی ندارم و این طور نیست که پولش را کامل بگیرد.

او همچنین به محمد احمدزاده سرمربی تیم ملوان نیز تاخت و از اظهارات احمدزاده درباره گرایش داوران به تیم پرسپولیس انتقاد کرد.

رویانیان در آستانه بازی پرسپولیس و ملوان در جام حذفی به خبرگزاری فارس گفت: «متأسفانه برخی‌ها پای خود را بیش از گلیم‌شان دراز می‌کنند. این نشان می‌دهد کارهایی در گذشته انجام داده‌اند و الان می‌خواهند با پاپوش، دیگران را زیر سؤال ببرند.»

باشگاه پرسپولیس به این اظهارات رویانیان بسنده نکرده و شکایتی را هم تسلیم کمیته انضباطی کرده است. این در حالی‌است که تا روز مسابقه با ملوان در جام حذفی، هنوز کارت مربیگری یحیی گل‌محمدی سرمربی جدید پرسپولیس صادر نشده‌است.

محمود سالارکیا رئیس کمیته انضباطی باشگاه پرسپولیس با انتقاد از مانوئل ژوزه، شکایت او را غیر قانونی دانسته و گفته است او طبق قانون باید ابتدا شکایت خود را در ایران مطرح می‌کرد و اگر به نتیجه نمی‌رسید راهی فیفا و یا ای‌اف‌سی می‌شد. سالارکیا اقدام ژوزه را غیر اخلاقی دانسته و تاکید کرده که پرسپولیس نیز این ماجرا را پیگیری خواهد کرد.

نام محمود سالارکیا به خاطر سوابقش در قوه قضائیه، به اتهام «نقض جدی حقوق بشر در ایران از جمله اعدام، شکنجه و صدور احکام قضایی ناعادلانه» در فهرست تحریم اتحادیه اروپا گنجانده شده است.
XS
SM
MD
LG