لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

رای مثبت اکثریت اعضای یونسکو به عضویت کامل فلسطینی‌ها


در نتیجه رأی‌گیری که روز دوشنبه در یونسکو، نهاد علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، در مورد پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل این نهاد انجام شد، فلسطین به عضویت کامل یونسکو درآمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با ۱۰۷ رأی مثبت، مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گرفت تا فلسطین را به عنوان عضو جدید یونسکو بپذیرد. این گزارش حاکی است که ۱۴ کشور به این عضویت رأی مخالف داده و ۵۲ کشور نیز به آن رأی ممتنع داده‌اند.

در این رأی‌گیری که در پاریس انجام شد، اسرائیل، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و آلمان به عضویت فلسطینی‌ها در یونسکو رأی مخالف دادند و روسیه، چین، فرانسه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی رأی موافق دادند. بریتانیا و ژاپن در این رأی‌گیری رأی ممتنع دادند.

رأی مثبت اکثریت به این عضویت در حالی است که ایالات متحده و اسرائیل در ادامه بحث بر سر به رسمیت شناخته شدن فلسطین در سازمان ملل با این رأی‌گیری مخالف بودند و آمریکا تهدید کرده‌ است که در صورت پذیرفته شدن فلسطین ۸۰ میلیون دلار کمک مالی خود به یونسکو را قطع خواهد کرد.

فلسطینیان از سال ۱۹۷۴ در یونسکو مقام عضو ناظر را دارند. برای کسب عضویت کامل به عنوان کشوری که هنوز عضو کامل سازمان ملل متحد نیست، دست‌کم دوسوم از اکثریت اعضای کنفرانس عمومی یونسکو باید از این قطعنامه پشتیبانی کنند.

چندی پیش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با وجود تهدید آمریکا به استفاده از حق وتو و تهدید برخی از اعضای کنگره آمریکا به قطع کمک‌های مالی این کشور به تشکیلات خودگردان، درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطین و عضویت کامل در سازمان ملل متحد را رسما به شورای امنیت این نهاد تسلیم کرد.

این تازه‌ترین مورد از تلاش‌های فلسطینیان برای کسب عضویت کامل در سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن و جزیی از راهکارهای مربوط به تثبیت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در عرصه بین‌المللی است.

تحت تاثیر بن‌بست و تاخیر در مذاکرات صلح خاورمیانه، تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس در ماه‌های جاری یک کارزار بین‌المللی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی را آغاز کرده‌ است.

فلسطینیان برای اعمال فشار به سازمان ملل متحد از طرح این مسئله در نهادهای بین‌المللی دیگر استفاده می‌کنند.

به تازگی شورای اروپا که بلندپایه‌ترین مرجع مربوط به حقوق بشر در اتحادیه اروپاست فلسطین را به عنوان یک کشور همکار پذیرفت.
XS
SM
MD
LG