لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

رضا مددی مقابل مایکل جانسون؛ شب هنرهای رزمی در استکهلم


رضا مددی، رزمی‌کار ایرانی‌تبار مقیم سوئد .
رضا مددی، رزمی‌کار ایرانی‌تبار مقیم سوئد .
ششم آوریل، هفدهم فروردین، ورزشگاه ۱۶ هزار نفری گلوبه استکهلم میزبان مهم‌ترین رویداد جهانی در مسابقات «هنرهای رزمی ترکیبی» است. سیزده مبارزه برگزار خواهد شد و نفرات پیروز هرکدام صدها هزار دلار دریافت می‌کنند، بازنده‌ها نیز از جوایز نقدی بی‌نصیب نخواهند ماند.

در یکی از جدال‌ها مایکل جانسون از آمریکا مقابل رضا مددی رزمی‌کار ایرانی‌تبار مقیم سوئد قرار می‌گیرد. دو شرکت‌کننده ایرانی‌تبار دیگر در این شب به روی رینگ می‌روند اما مددی که ۱۸ سال از مهاجرتش می‌گذرد، تنها ورزشکاری است که با نام ایران در مسابقات شرکت می‌کند.

جذابیت این رشته ورزشی چنان فراگیر است که بلیت‌های مسابقه از یک ماه قبل تمام شده و در بازار سیاه، قیمت هنگفتی دارد. حتی بابت معدود سهمیه‌هایی که به خود شرکت‌کنندگان تعلق گرفت نیز در ازای هر بلیت، بیش از صد دلار از آن‌ها اخذ شد.

رضا مددی که ورزش کشتی را در غرب تهران و باشگاه باغ فیض، پایین‌تر از میدان پونک آغاز کرده، در نوجوانی با مهاجرت به سوئد و پس از چندسال حضور در تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی این کشور، به ورزش‌های رزمی ترکیبی روی آورد و اینک عنوان نخست اروپا در رشته مهیج «هنرهای رزمی ترکیبی» (MMA) را در اختیار دارد.

آشنایی او با رشته کشتی از جمله عوامل موفقیتش در این رشته ورزشی است. مو لاوال و دانیل کورمایر از آمریکا، همچنین خوئل رومه‌رو و آلکسیس ویلا از کوبا از جمله قهرمانان شاخص کشتی بوده‌اند که با ورود به این رشته نیز خوش درخشیده‌اند. جردن باروز ستاره المپیک لندن در ۷۴ کیلوگرم نیز پس از المپیک بعدی قصد دارد در این رشته به میدان برود.

رضا مددی طی سه سال گذشته در سوئد برنده جایزه «مبارز مردم» شده که از بین قهرمانان کل رشته‌های رزمی و با رای شهروندان سوئدی انتخاب می‌شود. مددی در هفت مسابقه حرفه‌ای پیاپی قهرمانان سرشناسی مثل اوریل گاست از اسپانیا، ریمون یارمان از هلند، کارلو پارتر از برزیل، ریک کلمنتی (آمریکا) و یوسلاندی ایزکوئردو (کوبا) را شکست داد.

رضا مددی
رضا مددی
آخرین مسابقه او از جمله جنجالی‌ترین دیدارهای «یواف‌سی» (مبارزه قهرمانی نهایی) بود که در حضور ۱۷ هزار نفر در ریودوژانیرو برگزار شد و با رای داوران به برتری کریستیانو مارسلو از برزیل انجامید. به باور کارشناسان این رشته شیوه داوری مسابقه به سود رزمی‌کار میزبان بود. بهزاد مجیدی کارشناس برنامه اختصاصی این رشته در شبکه فیزیک‌تی‌وی با تجزیه و تحلیل جزئیات فنی، رای به برتری محرز مددی در برزیل داد.

حریف رضا مددی، مایکل جانسون آمریکایی است. ویدئوهای پربیننده از تمرینات مشترک او با مایک تایسون در یوتوب موجود است. او در ۱۰ مسابقه آخر خود هفت پیروزی داشته. جانسون پس از غلبه بر شان رولر، تونی فرگوسن و دنی کاستیلو (همگی از آمریکا)، پیش از رویارویی با رضا مددی مغلوب مایلز جوری دیگر چهره سرشناس این رشته از آمریکا شده.

مددی درباره این مسابقه به رادیو فردا گفت: «تمرینات بسیار سنگینی را پشت سر گذاشته‌ام تا این مسابقه مهم را با سربلندی به پایان برسانم و دل هموطنان عزیزم که همیشه برایم حامی و روحیه‌بخش بوده‌اند را شاد کنم. قلب من همواره به عشق ایران می‌تپد. قول می‌دهم شجاعانه مبارزه کنم.»

از دیگر ایرانی‌تبارهای حاضر در این مسابقات، گگارد موساسی از ارامنه ایران که با تابعیت هلند در مسابقات شرکت می‌کند. او مقابل الکساندر گوستافسون از سوئد قرار خواهد گرفت. موساسی رکورد خیره‌کننده ۳۳ پیروزی و فقط سه شکست را دارد. گوستافسون در نظرسنجی رزمی‌کار سال سوئد، جایزه «مبارز مردم» بعد از رضا مددی در رده دوم قرار گرفت.

آکیرا خراسانی هم در سوئد زندگی می‌کند و با نام همین کشور به میدان می‌رود اما تمریناتش در آمریکاست. او مقابل رابی پرالتا از آمریکا قرار خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG