لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

پایان نشست افتتاحیه سومین دور مذاکرات اتمی وین


مذاکرات وین ۳ در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۴.
مذاکرات وین ۳ در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۴.
با پایان نشست افتتاحیه مذاکرات وین در بامداد سه‌شنبه، ۱۹ فروردین، سومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ در مقر سازمان ملل در شهر وین پی گرفته شد.

ریاست نشست افتتاحیه این مذاکرات را محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بر عهده داشتند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، پس از پایان نشست افتتاحیه، هیئت‌های مذاکره‌کننده در سطح معاونان وزارت امور خارجه هفت کشور متشکل از ایران و شش کشور گروه ۵+۱ به کار خود ادامه دادند.

عباس عراقچی و مجید تخت روانچی از ایران، و هلگا اشمید و استفان کلمنت، معاونان اشتون، در این نشست محورهای مذاکرات کارشناسی را جمع‌بندی و محورهای تدوین متن مشترک را بررسی کردند.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، اهداف این مذاکرات دوروزه «مرور مواضع دولت‌های طرف مذاکره» و «بررسی عناصر گام نهایی برنامه اقدام مشترک» است تا از این طریق «دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شود».

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، پیش از آغاز مذاکرات «وین ۳» نشست‌هایی دوجانبه با معاونان وزیران امور خارجه چین و روسیه داشت.

این مذاکرات، موسوم به «وین ۳»، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ادامه خواهد داشت و پس از پایان این مذاکرات، طرفین وارد مرحله تدوین پیش‌نویس متن توافق نهایی خواهند شد.

وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب پس از شام کاری با کاترین اشتون در وین به خبرنگاران گفت امیدوار است پس از این دور مذاکرات و پس از پایان بحث‌های فنی، در اردیبهشت‌ماه، مرحله تهیه متن پیش‌نویس آغاز شود.

وی در عین حال مرحله تهیه پیش‌نویس را از دشوارترین بخش‌ها دانست.

در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی دخیل در مذاکرات وین روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که وی «کاملاً مطمئن» است که طرفین مذاکرات به توافق خواهند رسید و «نگاه هر دو طرف به سوی آغاز تهیه پیش‌نویس در ماه مه است».

این مقام آمریکایی که نام او ذکر نشده افزوده‌ است: «اما موضوع اصلی این نیست که کلماتی بر روی کاغذ نوشته شده و پیش‌نویسی تهیه شود، بلکه موضوع اصلی انتخاب‌هایی است که ایران باید انجام دهد و برخی از آنها بسیار دشوارند.»

ظریف: موضوعات اختلافی زیاد خواهد بود

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدجواد ظریف دوشنبه شب در وین پس از شام کاری با کاترین اشتون با اشاره به تهیه متن پیش‌نویس گفت: «احتمالاً قسمت دشوار کار هم همین جاست. موضوعات داخل پرانتز و اختلافی زیاد خواهد بود که امری طبیعی است، اما دو طرف همزمان نگارش متن را شروع می‌کنند و سعی می‌کنند برداشت‌های‌شان را روی کاغذ بیاورند.»

در همین حال به نوشته ایسنا، یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره ورود به نگارش متن توافق از اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: «به نظر بهتر است هر چه سریع‌تر وارد نگارش متن شویم، چرا که به این شکل اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها به طور جدی خود را نشان می‌دهد.»
XS
SM
MD
LG