لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

ورود هزاران پناهجو از مجارستان به آلمان و اتریش


هزاران پناهجو که بخش مهمی از آنها از مناطق جنگ زده‌ای چون سوریه گریخته‌اند، روز شنبه پنجم سپتامبر از طریق مجارستان وارد خاک اتریش و آلمان شدند.

گزارش ها حاکی این پناهجویان ابتدا در مرز اتریش مورد استقبال داوطلبان قرار گرفتند، سپس بخشی از آنها به وین رفته اند و شماری دیگری نیز به مونیخ در جنوب آلمان منتقل شده اند.

به گزارش «سی بی اس نیوز» در اتریش و در شهر «نیکلسدروف» در نزدیکی مرز با مجارستان، دواطلبان با غذای گرم از پناهجویان استقبال کردند.

طبق این گزارش پلیس اتریش اعلام کرده است که تنها در روز شنبه شش هزار پناهجو وارد این کشور شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس آلمان نیز می‌گوید، هزاران پناهجو روز شنبه به وسیله قطارهای ویژه به مونیخ منتقل شدند.

پلیس آلمان اضافه کرده است که نیروهای امدادگر همراه با مترجمان زبان عربی به پناهجویان برای ثبت نام و انجام مراحل اداری کمک می کنند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی بود که روز شنبه صد‌ها پناهجو در مجارستان به وسیله اتوبوس به مرز اتریش منتقل شدند.

با این حال، مجارستان اعلام کرده است که تهیه اتوبوس برای پناهجویان و انتقال آنها به مرز امری موقتی بوده و ادامه نخواهد داشت.

به گزارش رویترز، پناهجویان طی روزهای اخیر به دلیل اقدامات دولت راستگرای مجارستان دراین کشور با مشکلاتی مواجه شدند.

پیش‌تر بیش از یک هزار پناهجوی گرفتار در مجارستان که بیشتر آن‌ها سوری هستند، به دنبال ممانعت پلیس از سوار شدن به قطار، با پای پیاده در بزرگراه منتهی به مرز اتریش به راه افتادند. پناهجویان سعی داشتند این ۱۷۱ کیلومتری را پیاده طی کنند.

اما در ‌‌نهایت دولت مجارستان پس از چند روز مجبور شد تا ۱۰۰ اتوبوس را برای انتقال هزاران پناهجو به مرز اتریش اختصاص داد.

به گزارش رویترز، دولت اتریش اعلام کرده که دولت آلمان پذیرفته است تا با نادیده گرفتن قوانین موجود درخصوص پناهندگی، به طور موقت اجازه دهد که پناهجویان در اولین کشوری که وارد می شوند اقدام به ثبت نام کنند.

شبکه‌های خبری تصاویری از پناهجویان تا اواخر جمعه همچنان در حال راهپیمایی بودند را نشان دادند.

این پناهجویان بخشی از دو هزار پناهجو هستند که در ایستگاه مرکزی بوداپست، پایتخت مجارستان، گرفتار آمده بودند. مقام‌های مجاری مانع از سوار شدن این افراد به قطار های مسیر اتریش و آلمان شده بودند چون ویزای شنگن نداشتند.

پلیس مجارستان همچنین روز جمعه با پناهجویانی که در اردوگاه‌های این کشور به وضعیت خود اعتراض داشته و از عزیمت آن‌ها به آلمان جلوگیری شده بود، درگیر شد و به سوی آن‌ها گاز اشک آور پرتاب کرد.

مجارستان طی ماه‌های اخیر همراه با ایتالیا و یونان به کشورهای در «صف مقدم» بحران مهاجران تبدیل شده است و این کشور فقط در ماه اوت پذیرای ۵۰ هزار پناهجو شده است که از بالکان وارد خاک آن شده‌اند.

در همین حال، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در نشست وزرای خارجه اعلام کرد، ایجاد مکانی برای پناه‌دادن به پناه‌جویان خارج از اتحادیه اروپا، به منابع عظیمی نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد تاسک رئیس شورای اروپا اتحادیه اروپا روز شنبه در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا، درخواست کرد مراکزی در نقاط نزدیک به مناطق جنگی، خارج از اروپا برای اسکان پناهجویان در نظر گرفته شود.

فدریکا موگرینی در این نشست گفت: کشورهایی که این پناهجویان را اسکان می‌دهند، به تضمین ۱۰۰ درصدی نیاز دارند که این افراد در کشورهای اروپایی پذیرفته خواهند شد.

XS
SM
MD
LG