لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۹

ایرانی بازداشت‌شده در کنیا: اسرائیل برای ما پرونده‌سازی کرده است


نصرالله ابراهیمی
نصرالله ابراهیمی

سایت خبری رجانیوز، فایل صوتی گفت‌وگویی با یکی از ایرانیان بازداشت‌شده در کنیا را منتشر کرده که در آن فرد بازداشت‌شده، اسرائیل را به «پرونده‌سازی» علیه خود متهم اما «تصویربرداری از اطراف سفارت اسرائیل» در کنیا را تأیید کرده است.

نصرالله ابراهیمی و عبدالحسین صفایی، دو ایرانی که «استاد دانشگاه و وکیل» معرفی شده‌اند، هفته گذشته در نایروبی، پایتخت کنیا بازداشت شدند.

این دو به خاطر تصویربرداری از سفارت اسرائیل، توسط دادگاهی در کنیا محاکمه شدند.

آقای ابراهیمی در فایل صوتی منتشر شده توسط سایت رجانیوز، تصویربرداری از «اطراف سفارت اسرائیل» را به «یکی از همکاران» خود منسوب کرده اما با رد اتهام تروریستی علیه خود، گفته که بازداشت او عبدالحسین صفایی «از منظر حقوق بشر و حقوق وکالت قابل قبول نیست».

نصرالله ابراهیمی خود را «استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی» معرفی و تأیید کرده که همراه با آقای صفایی، برای پیگیری پرونده دو ایرانی دیگر که به اتهامات تروریستی در کنیا زندانی هستند، به این کشور رفته بودند.

آقای ابراهیمی در این فایل صوتی توضیحی درباره اینکه چرا از سفارت اسرائیل در نایروبی تصویربرداری می‌کردند، نداده اما گفته است: «ما را از جلوی سفارت اسرائیل دستگیر کردند، در حالی‌که ما با ماشین دیپلماتیک سفارت بودیم و راننده ما راننده سفارت بود».

این ایرانی بازداشت‌شده در کنیا گفته که دولت کنیا برای بازداشت آنها، به جای پلیس دیپلماتیک از «پلیس ضدتروریست» استفاده کرده و «اسرائیلی‌ها با نیروهای امنیتی اینجا، ما را تا مرکز امنیتی اسکورت کردند».

نصرالله ابراهیمی گفته که «اسرائیلی‌ها.. لپ‌تاپ ما را گرفتند، موبایل ما را گرفتند و همه اسناد موکلین ما را گرفتند.. در حالی‌که در بین وسایل ما اطلاعاتی راجع به موکلین داریم که این اطلاعات محرمانه است».

به گفته این ایرانی زندانی در کنیا، او و همکارش تحت «شکنجه‌های روحی و روانی سنگین» قرار دارند اما مشخص نکرده که چگونه توانسته با ایران ارتباط تلفنی برقرار کند.

وزارت امور خارجه ایران، پیشتر خواستار آزادی فوری نصرالله ابراهیمی و عبدالحسین صفایی شده بود.

کنیا در سال‌های گذشته، چندین ایرانی را به اتهامات تروریستی مانند تلاش برای بمب‌گذاری در این کشور بازداشت و زندانی کرده است.

XS
SM
MD
LG