لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

«آواز گنجشک‌ها» و رقابت برای جایزه‌ای دیگر


نمایی از فیلم «آواز گنجشک‌ها» ساخته مجید مجیدی (عکس: مهر)
نمایی از فیلم «آواز گنجشک‌ها» ساخته مجید مجیدی (عکس: مهر)

فيلم «آواز گنجشک‌ها»، آخرين ساخته مجيد مجيدی، فيلم‌ساز ايرانی، در چهلمين دوره جوايز «ایمیج» [تصوير]، جوايز انجمن ملی برای پيشرفت رنگين‌پوستان آمريکا، نامزد بهترين فيلم خارجی شد.


فيلم «آواز گنجشک‌ها» برای این جایزه، که از مهم‌ترين جوايز هنری سياه‌پوستان آمريکا به شمار می‌رود، با فيلم‌های «کلاس درس»، از فرانسه، «مغول» محصول قزاقستان، «زير يک ماه» از مکزيک، و «کاپيتان ابورائد»، محصول اردن، رقابت می‌کند.



«آواز گنجشک‌ها» از سوی ايران برای جایزه اسکار سال ۲۰۰۹ به آکادمی اسکار معرفی شده است و برخی از منتقدان سينمايی و رسانه‌های بين‌المللی بخت این فیلم را برای رسيدن به فهرست نهايی نامزدهای بهترين فيلم خارجی زیاد دانسته‌اند.


پنج نامزد نهايی رشته‌های مختلف جوايز اسکار روز ۲۲ ژانويه (دوم بهمن) معرفی خواهند شد.


فيلم «آواز گنجشک‌ها» داستان زندگی کريم، کارگر مزرعه پرورش شترمرغ، است که از بخت بد بيکار می‌شود. او به دنبال يافتن شغلی به تهران می‌آيد؛ غافل از آن که در تهران حوادثی غيرقابل پيش‌بينی در انتظار اوست.




در بخش موسيقی، امسال خوانندگان مشهوری چون بيانسی، ريحانا، کريس براون و آليشيا کيز نامزد دريافت جايزه شده‌اند.

رضا ناجی، بازيگر نقش کريم، تاکنون توانسته است به خاطر ايفای اين نقش جوايزی را، از جمله «خرس نقره‌ای» بهترين بازيگر نقش اول مرد در فستيوال برلين» از آن خود کند.


مجيد مجيدی تنها کارگردان ايرانی است که تاکنون فيلمی از او، («بچه‌های آسمان»)، به مرحله نامزدی نهايی اسکار فيلم‌های خارجی راه يافته است.


در بخش بهترين فيلم‌های مستقل، فيلم‌های «راشل ازدواج می‌کند»، «ميليونر زاغه‌نشين»، «مايه ثبات»، «ميهمان»، و «کشتی نوح» نامزد دريافت جايزه شده‌اند.


انجمن ملی برای پيشرفت رنگين‌پوستان آمريکا (NAACP)، که امسال صدمين سالگرد تأسيس خود را جشن می‌گيرد، هر سال به منظور تقدير و سپاس از هنرمندان سياه‌پوست در رشته‌های ادبيات، موسيقی، سينما و تلويزيون جوايزی را اهدا می‌کند.


در بخش موسيقی، امسال خوانندگان مشهوری چون بيانسی، ريحانا، کريس براون و آليشيا کيز نامزد دريافت جايزه شده‌اند.


مراسم اهدای جوايز «ایمج» روز ۱۲ فوريه (۲۳ بهمن) در سالن شراين لس‌آنجلس برگزار می‌شود و شبکه‌های تلويزيونی آمريکا نیز آن را به طور مستقیم پوشش می‌دهند.


اجرای اين مراسم بر عهده هالی بری و تايلر پری، دو ستاره سياه‌پوست سينمای آمريکا، خواهد بود.


XS
SM
MD
LG