لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۳

واکنش منفی نماینده مجلس به بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه


رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
یک نماینده مجلس ایران و عضو کميسيون آموزش و تحقيقات این نهاد گفت که بازگشت «دانشجويان ستاره‌دار» به دانشگاه‌های کشور بدون نظر دستگاه‌های امنيتی جمهوری اسلامی «غيرممکن» است.
عليرضا منتظری روز جمعه، شش دی، به خبرگزاری فارس گفت که «هيئت گزينش [وزارت علوم]‌ به تنهايی صلاحيت بازگرداندن دانشجويان ستاره‌دار را ندارد» و در اين رابطه «دستگاه‌های امنيتی» نيز باید نظر خود را اعلام کنند.
آقای منتظری با اشاره به سخنان وزير علوم، تحقيقات و فناوری در دولت حسن روحانی درباره اختيارات هيئت گزينش اين وزارتخانه برای تصميم‌گيری درباره دانشجويان ستاره‌دار، افزوده است که او «بايد به زودی در مورد سؤالی که در اين مورد از وی شده است در محضر نمايندگان مردم پاسخگو باشد».
رضا فرجی‌دانا، وزير علوم ایران، پيش از اين گفته بود که «اختيارات» برای تصميم‌گيری در مورد دانشجويان ستاره‌دار به هيئت مرکزی گزينش در وزارتخانه زیر نظر او واگذار شده و «قوه مقننه و قوه قضائيه نبايد وارد احکام اين هيئت شوند».
آقای فرجی‌دانا خواستار «احترام» به اين «اختيارات قانونی» شده و گفته بود که «وظايف و اختيارات» هيئت مرکزی گزينش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تعيين شده و در مصوبه اين شورا تصريح شده که کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و ديوان عدالت اداری که از نهادهای زير نظر قوه قضائيه است نيز نمی‌توانند «وارد احکام» هيئت مرکزی گزينش شوند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوری در دولت حسن روحانی پيش از اين نيز بر «احقاق حق» دانشجويان ستاره‌دار و اساتيد بازنشسته و اخراج شده دانشگاه‌های کشور تاکيد کرده بود.
«ستاره‌دار» عنوانی است که در اواسط دهه ۱۳۸۰ به تعدادی از دانشجويانی که عمدتا به دليل فعاليت‌های سياسی از ادامه تحصيل در دانشگاه‌ها محروم می‌شدند اطلاق شد.

دولت محمود احمدی‌نژاد غالبا محروميت از تحصيل اين دانشجويان را انکار می‌کرد، اما ده‌ها دانشجوی محروم از تحصيل بر ممانعت مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها از ثبت نام خود تاکيد می‌کردند.
در اين مدت همچنين تعداد زيادی از اساتيد باسابقه دانشگاه‌ها نيز به اجبار بازنشسته يا اخراج شدند. اما پس از مدتی گفته شد که حتی در دولت محمد خاتمی نيز دانشجويان ستاره‌دار که به دلايل سياسی از ادامه تحصيل محروم می‌شدند وجود داشته است.
جعفر توفيقی، وزير علوم در دولت آقای خاتمی و سرپرست اين وزارتخانه در دولت حسن روحانی، نيز با تاييد اين مطلب گفت که «مفهوم ستاره‌دار» در دولت محمد خاتمی «به معنی منع از تحصيل يا منع از فعاليت نبود، بلکه به معنی بازبينی مجدد پرونده بود».
آقای توفيقی پس از آن که جعفر ميلی‌منفرد، گزينه پيشنهادی حسن روحانی برای مسئوليت وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، نتوانست از مجلس نهم رای اعتماد بگيرد، برای سه ماه به عنوان سرپرست اين وزارتخانه انتخاب شد و بر اساس گزارش‌ها در اين مدت مجوز لازم را برای بازگشت به تحصيل ده‌ها دانشجوی ستاره‌دار صادر کرد.
اين اقدامات آقای توفيقی که هم‌اکنون مشاور عالی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری است، با واکنش خشمگينانه چهره‌های اصولگرا و نمايندگان مجلس مواجه شد.
در آخرين نمونه از اين واکنش‌ها، عليرضا منتظری، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، نيز گفته است: «دانشجويان ستاره‌دار مخصوصا آنهايی که در فتنه ۸۸ شرکت داشتند بايد از ابتدا متوجه زيان‌ها و هزينه‌هايی که به نظام وارد کردند، بودند» و از وزير علوم و «دوستانش» خواسته تا «برای رسانه‌های بيگانه خوراک تهيه نکنند».
اصولگرايان و نزديکان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از اعتراضات به نتیجه انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند.
XS
SM
MD
LG