لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

وزیر نفت: ۳۴ ميليارد دلار نفت فروختیم، ۳۲ ميليارد دلار به خزانه واریز کردیم


بيژن زنگنه، وزير نفت ايران می‌گوید که در ۹ ماهه نخست سال جاری، «حدود ۳۴ ميليارد دلار» نفت خام و ميعانات گازی صادر شده که «حدود ۳۲ ميليارد دلار آن وصول و به خزانه واريز شده است.»
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای زنگنه، پنج‌شنبه ۱۹ دی در تهران، از تعيين قيمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال آينده کشور خبر داد.
سخنان وزير نفت درباره واريز ۳۲ ميليارد از ۳۴ ميليارد دلار نفت فروخته شده ايران به خزانه کشور در حالی بيان می‌شود که بانک‌های ايرانی به دليل تحريم‌های آمريکا در بيش از يک سال اخير، امکان انتقال پول به داخل را نداشته‌اند.
ايالات متحده آمريکا، ايران را به دليل اصرار بر غنی‌سازی اورانيوم و ادامه برنامه اتمی مناقشه‌انگیز آن، مشمول تحريم‌های گسترده‌ای کرده است.
آقای زنگنه در سخنان خود نگفته که انتقال اين مبلغ به داخل کشور به چه شکل انجام شده اما مقام‌های ايرانی همواره تاکيد کرده‌اند که از تمام راه‌ها برای «دور زدن» تحريم‌ها استفاده می‌کنند.
بابک زنجانی، ميلياردر ايرانی که به گفته خودش، مالک و سهامدار تعداد زيادی بانک و شرکت در نقاط مختلف جهان است، يکی از افرادی است که گفته می‌شود نقش زيادی برای انتقال پول نفت فروخته شده ايران به داخل کشور در سال‌های اخير داشته است.
آقای زنجانی، دوشنبه ۹ دی بازداشت و به زندان اوين تهران منتقل شد.
او متهم شده که بيش از دو ميليارد يورو از پول نفت ايران را به داخل کشور منتقل نکرده اما با جعل اسناد مدعی واريز اين مبلغ به خزانه شده است.
وزير نفت نيز مجددا تاکيد کرده که اين مبلغ به خزانه ايران واريز نشده است.
بابک زنجانی پيش از اين گفته بود که به علت تحريم‌های بين‌المللی نتوانسته اين مبلغ کلان را به داخل کشور منتقل کند.
بر اساس آمار، صادرات نفت ايران در يک سال گذشته، به زير يک ميليون بشکه در روز رسيده است اما برخی ناظران اميدوارند تا با توافق هسته‌ای اخير ميان ايران و گروه ۱+۵، زمينه برای لغو تدريجی تحريم‌ها عليه صنايع نفتی، انرژی و بانکی جمهوری اسلامی فراهم شود.
در توافق‌نامه‌ای که ميان نمايندگان جمهوری اسلامی با نمايندگان آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان به سرپرستی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در ماه نوامبر سال گذشته ميلادی به دست آمد، به ايران اجازه داده شد تا بتواند به چند ميليارد دلار از درآمد فروش نفت خود که در بانک‌های خارجی بلوکه شده، دسترسی پيدا کند اما صحبتی از رفع تحريم نفتی آن نشده است.
XS
SM
MD
LG