لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

وزیر نفت ایران: تولید در میادین مشترک مایه سرافکندگی است


میدان گازی پارس جنوبی، میدان گازی مشترک ایران با قطر
میدان گازی پارس جنوبی، میدان گازی مشترک ایران با قطر
بيژن زنگنه، وزير نفت جمهوری اسلامی، وضعيت توليد نفت در ميادين مشترک کشور با کشورهای همسايه ایران را «مايه سرافکندگی» دانسته است.
به گزارش روز جمعه، ۱۶ اسفند، خبرگزاری شانا، خبرگزاری روابط عمومی وزارت نفت ایران، آقای زنگنه در افتتاحيه همايش اچ‌اس‌ئی در دانشگاه صنعتی شريف تاکيد کرد که «چند کار بزرگ بايد در صنعت نفت انجام شود» و به گفته او «افزايش توليد در ميادين مشترک» يکی از اين کارها به شمار می‌رود.
وزير نفت با انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد در اين حوزه گفته است: «اين چه افتخاری دارد که ٢٠٠ دکل عراق در مرز ايران در ميدان مشترک کار می‌کنند و در ايران تنها ٢٠ دکل در حال کار کردن است. اين مايه سرافکندگی است.»
بيژن زنگنه با تاکيد بر اين که «ايران بايد روزانه ٧٠٠ هزار بشکه در ميادين مشترک با عراق توليد کند»، افزود که «برای رسيدن به اين رقم لازم نيست ١٠ سال صبر کنيم، دو تا سه سال و نيم زمان کافی است».
ايران ميادين نفتی و گازی مشترک و متعددی با همسايگان خود به‌خصوص قطر، عراق و عربستان سعودی دارد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی و ناظران خارجی اذعان دارند که ميزان برداشت همسايگان ايران از اين منابع، چندين برابر بيشتر است.
از جمله مديرعامل شرکت ملی نفت ايران در بهمن‌ماه گفته بود که روزانه تنها ۲۵۲ هزار بشکه نفت از کل ميدان‌های مشترک برداشت می‌شود. توليد نفت از ميدان‌های مشترک کمتر از ۱۰ درصد کل توليد نفت کنونی ايران است.
رکن‌الدين جوادی، مديرعامل شرکت ملی نفت ايران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر همچنين گفت که توليد گاز (خام) ايران از ميدان مشترک (پارس جنوبی) نيز ۲۸۳ ميليون متر مکعب در روز است. ايران از ۱۰ فاز ميدان پارس چنوبی روزانه ۲۸۳ ميليون متر مکعب گاز خام توليد می‌کند که ۲۰۰ ميليون متر مکعب آن بعد از پالايش به خط لوله سراسری گاز منتقل می‌شود و مابقی به چاه‌های نفتی تزريق می‌گردد يا خوراک پتروشيمی‌ها می‌شود.
اما بر اساس گزارش شرکت بريتيش پتروليوم، قطر روزانه حدود ۴۳۰ ميليون متر مکعب از ميدان پارس جنوبی گاز برداشت می‌کند که ۸۰ درصد آن به گاز مايع تبديل شده و صادر می‌شود.
قطر همچنين روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از لايه نفتی پارس جنوبی برداشت می‌کند، در حالی که ايران هنوز برداشت نفت از اين لايه را آغاز نکرده است.
اما درباره ميدان‌های مشترک نفتی وضعيت بسيار بدتر از ميدان گازی پارس جنوبی است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که اسفندماه سال گذشته منتشر کرد، می‌گويد که «برداشت کمی همسايگان ايران از ميادين مشترک نفت و گاز خليج فارس در مجموع ۹ برابر ايران است».
وزير نفت ايران در سخنرانی خود گفته است که «اگر من وزير شدم و دولت جديد بر سر کار آمده به اين دليل است که تغييری در اوضاع به وجود آيد. اگر قرار است درها بر همان پاشنه قبلی بچرخد که نيازی به تغيير نبود».
XS
SM
MD
LG