لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

یک سخنگوی دولت یمن قطع ارتباط دیپلماتیک با ایران را تکذیب کرد


یک سخنگوی دولت یمن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز گزارش‌هایی که پیشتر درباره قطع ارتباط دیپلماتیک با ایران منتشر شده بود را تکذیب کرد.

راجح بادی، سخنگوی دولت یمن، در این زمینه گفته است که دولت یمن تاکنون درباره ایجاد تغییراتی در روابط دیپلماتیک با ایران تصمیمی نگرفته است.

پیشتر تلویزیون دولتی عدن در روز جمعه اعلام کرده بود: دولت یمن تصمیم گرفته است که روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کند.

ریاض یاسین، وزیر امور خارجه یمن، نیز به روزنامه «الشرق الاوسط» گفته بود که عبدربه منصور هادی رییس جمهوری یمن با قطع روابط دیپلماتیک با ایران پس از سلسله‌ای از اقدامات تهران در داخل خاک یمن که شامل ایجاد فتنه، بی‌ثباتی، قاچاق اسلحه، حمایت از کودتا علیه مشروعیت و نقض حریم هوایی کشور می‌شود، موافقت کرد. ‬

این خبر تنها یک روز پس از اخراج کاردار ایران از بحرین اعلام شد.

بحرین روز پنجشنبه با بازگرداندن سفیر خود در تهران، به کاردار جمهوری اسلامی در این کشور ۷۲ ساعت مهلت داد تا خاک بحرین را ترک کند.

شهر عدن که در جنوب یمن قرار دارد، مدتی است که به مرکز و مقر دولت عبدربه منصور هادی تبدیل شده است.

یمن با ۲۴ میلیون نفر جمعیت در جنوب شبه جزیره عربستان قرار دارد که علاوه بر مرز طولانی با عربستان و همچنین عمان، سواحل گسترده‌ای در دریای سرخ، دریای عرب و تنگه باب‌المندب دارد.

اکثریت جمعیت این کشور را سنی‌ها تشکیل می‌دهند و شیعیان آن در اقلیت هستند.

عبدربه منصور هادی در سال ۲۰۱۲ به عنوان رییس جمهوری این کشور فقیر عربی انتخاب شد، اما دو سال بعد در سپتامبر ۲۰۱۴، شبه نظامیان شیعه‌مذهب حوثی در ائتلاف با طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین، با تصرف صنعا، پایتخت، قدرت را در دست گرفتند.

آقای هادی و دولتش سپس به عدن گریختند، اما با پیشروی شورشیان مخالف که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند به سمت جنوب، رئیس جمهور و اعضای دولت او به عربستان سعودی پناه بردند.

پیشروی نظامی حوثی‌ها در یمن باعث شد تا عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی و به درخواست دولت یمن، رهبری عملیات نظامی در این کشور علیه شورشیان را بر عهده بگیرد.

با ورود نیروی هوایی کشورهای عربی به جنگ در یمن و سپس اضافه شدن واحدهای زرهی و سربازان پیاده آنها پیشروی حوثی‌ها در این کشور متوقف شد و دولت تبعیدی یمن به عدن بازگشت.

نیروهای وفادار به آقای هادی در هفته‌های اخیر به سوی صنعا پیشروی کرده‌اند.

تنش در روابط ایران و عربستان پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن بالا گرفته و پس از «حادثه رمی جمرات» در منا به اوج خود رسیده است.

جمهوری اسلامی در سوریه از بشار اسد حمایت می‌کند و به حمایت نظامی از شیعیان شورشی حوثی در یمن متهم است.

در مقابل عربستان سعودی از مخالفان بشار اسد در سوریه است و در یمن از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور، حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG