لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

عراقچی: اختلاف‌ها کم نشده؛ پیوستن جان کری به گفت‌وگوها


در حالیکه عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران روز یکشنبه ۲۹ تیر به شبکه تلویزیونی العالم گفته که نتوانستیم در هیچ موضوعی اختلافات را کم کنیم، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مقاله‌ای که در واشینگتن پست نوشته است‌ می‌گوید در صورت توافق همه طرف‌ها احتمال تمدید گفت‌و‌گوها برای حل اختلافات وجود دارد.

این در حالیست که رسانه‌ها از آغاز مذاکرات و دیدارهای حساس وزیران امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ در وین پایتخت اتریش و از ظهر یکشنبه خبر می‌دهند.

در همین حال آقای عراقچی به خبرنگار واحد مرکزی خبر نیز گفته که «اگر مذاکرات وین تا ۲۹ تیر به نتیجه نرسد، تمایل چندانی به تمدید بلند(مدت) نیست و طرف ایرانی هم تمایل چندانی به تمدید مذاکرات ندارد، مگر اینکه تا ۲۹ تیر به این نتیجه برسیم که مذاکرات صرفا چند روز تمدید نیاز دارد.»

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با شبکه العالم می‌گوید که «تقریبا در همه موضوعات حساس مثل غنی‌سازی اختلاف وجود دارد و در هیچ موضوع مهمی اختلاف کم نشده است.»

هرچند به گفته او در بعضی از مسائل اختلافات کمتر شده و در بعضی از مسائل راه‌حل‌هایی ارائه شده و گزینه‌هایی پیشنهاد شده است.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود که وزیران خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا و مقامات ارشد وزارت امور خارجه روسیه و چین روز یکشنبه به وین‌ می‌آیند تا پیشرفت مذاکرات هسته‌ای را را که از یازدهم تیرماه در وین جریان دارد ارزیابی کنند.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران روز شنبه در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر با تاکید براینکه روزهای پیش روی بسیار کلیدی و تعیین کننده است، گفت: «قرار براین است که آقای ظریف امروز دیدارهای دوجانبه با وزرای خارجه ۱+۵ داشته باشد.»

به گفته عراقچی آقای ظریف با جان کری وزیرخارجه آمریکا دیدار دوجانبه خواهد داشت.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران پیش ازظهر اعلام کرده که ۶۰ تا ۷۰ درصد نگارش متن توافق انجام شده اما در مسائل محتوایی پیشرفتی نداشته‌ایم.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به ورود وزیر امور خارجه آمریکا به وین، حضور او در پایتخت اتریش را برای بدست گرفتن رهبری مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ایران عنوان کرد.

کری پس از گفت‌وگو با دو کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان در کابل به وین سفر کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۶ تیر ظرفیت غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و تاسیسات فردو را سه مسئله مهم در چانه‌زنی با گروه ۱+۵ برشمرد.

ایران و نمایندگان آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان و نماینده اتحادیه اروپا از یازده روز پیش دور تازه مذاکرات خود را در وین آغاز کرده‌اند. این مذاکرات در راستای دستیابی به «توافق جامع هسته‌ای» انجام می‌شود و ایران امیدوار است چنین توافقی به تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه پایان دهد.

در دور جدید مذاکرات، ایران و ۱+۵ در تلاش هستند تا پیش از پایان یافتن مهلت شش‌ ماهه توافق هسته‌ای یعنی بیستم ژوئیه (۳۰ تیرماه)، به توافقی جامع و نهایی دست یابند.

XS
SM
MD
LG