لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

رئیس سازمان سینمایی: جماعتی از روز اول می‌خواستند تمرکز ما را بگیرند


حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی
حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی

رئیس سازمان سینمایی ایران روز چهارشنبه هشدار داد که «اگر مسائلی مطرح شود که به سینما لطمه بزند، قطعا سکوت نخواهیم کرد» و عده‌ای را بدون ذکر نام متهم کرد که «از روز اول می‌خواستند تمرکز ما را بگیرند».

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد ایران، روز چهارشنبه، هفتم مرداد، در گفت‌وگوی مفصلی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، درباره برخی حواشی و اتفاقات پیش آمده در حوزه سینما در سال‌های اخیر سخن گفت.

او در پاسخ به این پرسش که حاشیه‌ها چقدر بر اجرای ایده‌آل برنامه‌هایش اثرگذار بوده است‌، گفت: «از روز اولی که به سازمان آمدم، حاشیه‌ و بحران‌ در سینما وجود داشت. شما یک خبر می‌شنوید و آن را در مطبوعات پیگیری می‌کنید، اما برای ما یک خبر نیست. همه این حاشیه‌ها از ما وقت و انرژی می‌گیرد.»

آقای ایوبی با اشاره به جلوگیری از اکران بعضی فیلم‌ها در سال‌های اخیر اعلام کرد: «همین اتفاق اخیری که برای فیلم رستاخیز رخ داد، کلی وقت و انرژی گرفت. به هر حال متاسفانه جماعتی از روز اول می‌خواستند تمرکز ما را بگیرند و از این دیدگاه، حاشیه‌ها خیلی اثرگذار بوده چون از بخش مهمی از وقت و انرژی و تمرکز ما را می‌گیرد.»

رئیس سازمان سینمایی درخصوص حمایت از سازندگانی که آثارشان برای اکران با مشکل مواجه می‌شوند، گفت: ‌«اگر فیلمی به هر دلیلی دچار مشکل اکران شود، ما آن را می‌خریم تا سرمایه مادی‌ سازندگانش برگردد و در کنار آن به آن فیلمساز کمک می‌کنیم تا فیلم بعدی‌اش راحت‌تر ساخته شود.»

آقای ایوبی که پیش از این اعلام کرده بود امسال دیگر از موضع سکوت بیرون می‌آید و هرجا لازم باشد درباره مشکلات سینما سخن می‌گوید، درباره ادامه سکوتش افزود: «تمام هدف ما کمک به سینما است و هر جا لازم به صبر و سکوت بوده، چنین کرده‌ایم و هرجا لازم به سخن گفتن بوده‌، حرف زده‌ایم و همچنان صبر می‌کنیم اما اگر مسائلی که مطرح می‌شود، به سینمای ما لطمه بزند، قطعا سکوت نخواهیم کرد.»

رئیس سازمان سینمایی همچنین در مورد حواشی پیش آمده در مورد فیلم «رستاخیز» و مخالفت عده‌ای با اکران این فیلم گفت: «خوشبختانه ارتباط خوبی با حوزه علمیه قم هم داریم. به عنوان مثال درمورد فیلم رستاخیز از سوی بخشی از دوستان حوزه علمیه قم و مشهد راضی شدند، اما بعضی دیگر با این فیلم مشکل داشتند.»

اما در رابطه با اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، سخنگوی وزارت ارشاد روز ۵ مرداد اعلام کرده بود که «ما تصمیم داشتیم بعد از اصلاحات این فیلم را اکران کنیم تا به‌زودی بر روی پرده سینماها برود اما به دلیل برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که از سوی تعدادی از مراجع تقلید و علما مطرح شد، فعلا فیلم رستاخیز تعلیق می‌ماند تا اشکالاتش برطرف شود.»

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی ارشاد، درباره شکل اصلاحات فیلم «رستاخیز» گفته بود: «ما با یک افکت نور سعی می‌کنیم با همکاری کارگردان و تهیه‌کننده فیلم مشکل ‌را برطرف کنیم. در هر صورت این فیلم اکران خواهد شد و به پرده سینماها خواهد رفت. اما امیدوارم کارگردان و تهیه‌کننده محترم هم با ما همکاری داشته باشند تا مشکل سریع‌تر برطرف شود.»

اما بلافاصله پس از این اظهارات، روابط عمومی فیلم «رستاخیز»، به صحبت‌های سخنگوی ارشاد این گونه واکنش نشان داد: «از تاریخ ۲۴ تیرماه که نمایش عمومی فیلم سینمایی رستاخیز تعلیق شده، علیرغم برگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های انجام شده هنوز هیچ سند رسمی مبنی بر شرایط تعلیق تعویق و احقاق حق این فیلم در اکران از هیچ مرجع صالح قانونی صادر نشده است.»

در ادامه این نامه از قول روابط عمومی این فیلم آمده بود: «سخنان سخنگوی وزارت ارشاد که به اشتباه در برخی رسانه‌ها به منزله‌ انجام تغییراتی در فیلم سینمایی رستاخیز تلقی شده است، در حد یک گمانه‌زنی قلمداد شده و امید می‌رود ایشان در اطلاع‌رسانی رویدادهای فرهنگی کشور دقت بیشتری مبذول کنند.»

فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که درباره قیام کربلا ساخته شده، قرار بود از روز چهارشنبه، ۲۴ تیرماه، اکران شود، اما تنها پس از چند سانس نمایش، از پرده پایین کشیده شد.

پس از نمایش فیلم «رستاخیز» ‌در جشنواره سال ۹۲ و انتقادات برخی جریانات مذهبی، این فیلم برای اکران عمومی حدود ۵۰ دقیقه کوتاه شد و زمان آن به ۱۳۰ دقیقه رسید.

عمده مشکل مخالفان «رستاخیز» به نشان دادن تصویر ابوالفضل عباس، برادر امام سوم شیعیان، در جریان واقعه کربلا باز می‌گردد.

با این که قرار بود در جلسه روز دوشنبه ۵ مرداد شورای صنفی نمایش تکلیف اکران فیلم «رستاخیز» مشخص شود،‌ اما در این جلسه فیلم دیگری جایگزین اکران این اثر شد تا نمایش فیلم احمدرضا درویش تا مدتی نامعلوم به تعویق بیفتد.

XS
SM
MD
LG