لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

ادامه دعوای ایران و جمهوری آذربایجان: تهران سفیرش را فراخواند


تجمع اعتراضی خارج از سفارت ایران در باکو
تجمع اعتراضی خارج از سفارت ایران در باکو
به دنبال افزایش تنش‌ها بین ایران و همسایه شمالی‌اش، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران محمدباقر بهرامی، سفیر ایران در آذربایجان، را به تهران فراخواند.

سفارت ایران در باکو، پایتخت آذربایجان، روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، در اطلاعیه‌ای کوتاه خبر داد که آقای بهرامی روز ۲۱ ماه مه‌، دوشنبه، آذربایجان را به مقصد تهران ترک کرده است.

در این اعلامیه یک پاراگرافی، دلیل فراخوانده شدن سفیر ایران به تهران «توهین به مقدسات دینی» در آذربایجان عنوان شده، اما توضیح بیشتری در این باره نیامده است.

هفته گذشته در دور تظاهرات اعتراضی در مقابل سفارت ایران در باکو رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای، «مسئول خون‌های ریخته در سوریه» معرفی شد، و در یک پلاکارد نیز یک کاریکاتور از رهبر ایران همراه با رؤسای جمهور ایران و ارمنستان کشیده شده بود.

اما در همین زمینه خبرگزاری ترند آذربایجان بار دیگر از احضار چندباره سفیر آذربایجان به وزارت خارجه ایران خبر داده است. این پنجمین بار طی چهار ماه گذشته است که سفیر آذربایجان به وزارت خارجه ایران احضار می‌شود.

در چند ماه گذشته، ایران چهار بار سفیر آذربایجان در تهران را به وزارت خارجه احضار کرده است، از جمله به اتهام همکاری دولت باکو با سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد، در قتل دانشمندان هسته‌ای ایران (۲۳ بهمن)، بازداشت کارکنان شبکه سحر (۲۸ بهمن)، قرارداد یک و نیم میلیارد دلاری آذربایجان و اسرائیل برای خرید تسلیحات نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین (۱۰ اسفند ماه) و ادعای بازداشت ۱۸ شهروند آذربایجانی و چهار خارجی به اتهام جاسوسی برای ایران (۲۸ اسفند).

تنش‌های فزاینده میان ایران و آذربایجان زمانی به اوج خود رسید که مسابقات آواز یوروویژن با حضور ۴۲ کشور در آذربایجان شروع شد.

ایران می‌گوید که آذربایجان باید «رژه همجنس‌بازان» را که طبق معمول بخشی از مراسم این مسابقه است لغو کند، موضوعی که آذربایجان آن را رد کرده و گفته است که چنین مراسمی در مسابقه یوروویژن انجام نخواهد شد.

علی حسن‌اف، رئیس بخش اجتماعی- سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، روز دوشنبه، اول خردادماه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد مسابقه یوروویژن در باکو از رویکرد مقامات ایرانی به شدت انتقاد کرد و گفت: «در روزهای اخیر در آستانه برگزاری مسابقه یوروویژن در باکو، ایران به مرکز اصلی تبلیغات سوء علیه آذربایجان تبدیل شده است.»

آقای حسن‌اف در ادامه گفت: «مگر در آذربایجان قرار است رژه همجنس‌بازان برگزار شود؟ نمی‌دانم فکر برگزاری این رژه از کجا به مغز آنها [مقامات جمهوری اسلامی] افتاده است؟»

ایران و آذربایجان ۶۱۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی دارند.
XS
SM
MD
LG