لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

واکنش تل‌آویو به موشک‌های ایران: ادامه سیاست خصمانه علیه اسرائیل


موشه یعلون (راست) در کنار همتای آمریکایی‌اش، اشتون کارتر، وزیر دفاع
موشه یعلون (راست) در کنار همتای آمریکایی‌اش، اشتون کارتر، وزیر دفاع

اسرائیل به شلیک موشک‌های بالیستیکی توسط ایران که روی بدنه آنها عبارت «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری نقش بسته بود، واکنش نشان داد.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روزهای هجدهم و نوزدهم اسفند چند موشک بالیستیک خود را در رزمایش «اقتدار ولایت» از البرز شرقی به سوی سواحل مکران در آب‌های دریای عمان شلیک کرد.

روی بدنه این موشک‌ها این گفته آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، نقش بسته بود که اسرائیل «باید از صفحه روزگار محو شود».

ایران تاکید کرد که این آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز بوده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، وزیر امنیت این کشور روز پنج‌شنبه، ۲۰ اسفند، در این باره گفت که این عملکرد ایران نشان از ادامه سیاست خصمانه جمهوری اسلامی علیه اسرائیل دارد.

ژنرال موشه یعلون افزود که «کشورهای غربی با سخنان شیرین دولت ایران فریب خورده‌اند در حالی که ایران به حمایت از تروریسم و تجهیز تروریست‌ها ادامه می دهد».

وزارت امور خارجه اسرائیل نیز یک روز پیشتر یعنی روز نوزدهم اسفند در بیانیه‌ای نوشت که آزمایش موشکی ایران «ناقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است» و توافق هسته‌ای با ایران را زیر سوال می‌برد.

قطعنامه ۲۲۳۱ در تابستان گذشته برای تصویب توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی صادر شد و، بر اساس آن، شش قطعنامه پیشین شورای امنیت که در مورد فعالیت‌های اتمی تهران صادر شده بود رسما لغو گردید.

بیانیه وزارت امور خارجه اسرائیل می گوید، قطعنامه ۲۲۳۱ ایران را از شلیک موشک هایی که توان حمل کلاهک هسته‌ای دارند منع می‌کند، در حالی که ایران «دقیقاً همین نوع موشک‌ها را آزمایش کرده است».

وزارت خارجه اسرائیل می گوید ایران با این اقدام خود قدرت های جهانی را به چالش طلبیده و اگر پاسخی قاطع به او داده نشود، چالش‌طلبی ایران ادامه خواهد یافت.

شلیک موشک های ایران با عبارت عبری «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» در شرایطی انجام شده که تنها دو ماه از اجرایی شدن برجام، توافق نهایی اتمی ایران و قدرت‌های جهانی، سپری شده است.

اسرائیل سرسخت‌ترین مخالف توافق هسته‌ای ایران و جامعه جهانی بوده و هم‌چنان آن را «اشتباهی بزرگ» می‌خواند.

خبرگزاری فارس روز ۱۹ اسفند به نقل از امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، گفته بود که «برد دو هزار کیلومتری موشک‌های شلیک شده با هدف مقابله با صهیونیست ها در فاصله دور بوده است».

خبرگزاری فارس همچنین نوشت: «رزمایش موشکی سپاه این بار رنگ و بوی ضدصهیونیستی بیشتری داشت و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران تاکید کرد که عمر اسرائیل حتی قبل از شلیک موشک های سپاه در صورت جنگ به پایان خواهد رسید».

به گفته برخی از ناظران و تحلیل‌گران، در شرایطی که دولت حسن روحانی به‌ویژه بعد از انتخابات اخیر در جستجوی آرامش برای تقویت روابط با جامعه جهانی است، آزمایش موشک‌های جدید با عبارت عبری روی بدنه آنها می‌تواند اقدامی عامدانه از سوی جناح پرقدرت مخالف با حمایت بخش نظامی جمهوری اسلامی در تحریک اسرائیل باشد.

XS
SM
MD
LG