لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

وزیر ارشاد: تقابل با فضای مجازی جواب نداده است


رضا صالحی امیری٬ وزیر ارشاد ایران
رضا صالحی امیری٬ وزیر ارشاد ایران

رضا صالحی امیری٬ وزیر ارشاد ایران، می‌گوید «انسداد» و «تقابل» در مواجهه با فضای مجازی «جواب» نداده و نخواهد داد و این دولت شبکه‌های مجازی را به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما٬ آقای صالحی امیری روز جمعه، ششم اسفند، در حاشیه سیزدهمین همایش مهندسی صنایع که در بابلسر برگزار شد٬ این مطالب را بیان کرد و گفت که جامعه ایران «دچار یک انقلاب اطلاعاتی» شده است.

وزیر ارشاد گفت که «کشور از عصر کاغذ عبور کرده٬ به طوری که میزان مصرف روزنامه ۲.۵ درصد است٬ اما مصرف روزانه شبکه‌های اجتماعی به ۲۷ درصد رسیده است.»

این مقام مسئول همچنین افزود: «امروز باید به باور رسید که توسعه نیارمند تغییر است و نمی‌توان با الگوهای گذشته تاریخی بازتولید کرد و این مربوط به ساخت فرهنگی اجتماعی ایران است.»

وزیر ارشاد اضافه کرد: «امروز ما با غرق‌شدگی اطلاعات مواجه هستیم٬ به طوری که ۴۰ میلیون کاربر هوشمند روزانه چند ده میلیون پیام را در شبکه‌های اجتماعی رصد می‌کنند.»

وی در عین حال گفت دولت به دنبال «انسداد» فضای مجازی نیست و «باید بپذیریم که فضای مجازی تبدیل به فضای واقعی شده است.»

صالحی امیری ادامه داد که «ما باید فضای مجازی را صیانت کنیم٬ اما انسداد و تقابل جواب نداده و نخواهد داد»٬ اما «معتقدیم یک نظم منطقی و یک قانونمندی و صیانت باید شکل بگیرد.»

وزیر ارشاد ۳۰ دی‌ماه امسال نیز گفته بود که «دولت اعتقادی به انسداد شبکه‌های اجتماعی ندارد، اما به دنبال پالایش آنها است.»

این مقام مسئول در عین حال از بسته شدن بیش از ۱۶۰ هزار «کانال فساد» در فضای مجازی خبر داده بود که به گفته وی کانال‌‌های مذکور فعالیت «الحادی» و «فاسد» داشته‌اند.

دولت حسن روحانی در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و اینترنت با قوه قضائیه و بخش دیگری از نهاد‌های حاکمیتی در جمهوری اسلامی اختلاف‌ نظر دارد.

قوه قضائیه به همراه تعدادی از این نهاد‌ها از اینترنت٬ شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های هوشمند به عنوان ابزار‌های «تهدید» و «تغییر» نام می‌برند و خواستار اعمال محدودیت‌های سخت در قبال آنها هستند.

دولت یازدهم نیز در سه سال اخیر بارها اعلام کرده که در مواجهه با این امکانات مدرن در حوزه فناوری اطلاعات به «فیلترینگ هوشمند» اعتقاد دارد که برخی کارشناسان کارآمدی این روش را زیر سوال برده‌اند.

دولت یازدهم با وجود فشار‌ها و انتقاد‌ها از سیاست‌های خود در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی٬ همچنان بر فعالیت «ضابطه‌مند» آنها در ایران تاکید دارد.

در تازه‌ترین این فشار‌ها و انتقاد‌ها وب‌سایت «بسیج‌پرس» وابسته به سپاه تهران بزرگ به نقل از مصطفی ایزدی٬ معاون ستاد کل نیروهای مسلح، وجود ۵۴ میلیون تلفن هوشمند در کشور را تهدیدی برای «اتحاد» در ایران معرفی کرد.

آقای ایزدی گفت: «در حال حاضر ۵۴ میلیون گوشی هوشمند داریم و در داخل دشمن با استفاده از جنگ شناختی و حرکت‌های اجتماعی به دنبال از بین بردن اتحاد ماست.»

وی اضافه کرد: «این برنامه‌ها با عنوان جنگ نیابتی داخلی صورت گرفته است.»

گروه قابل توجهی از روحانیان و نظامیان حاکم بر ایران معتقدند که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ابزار «جنگ نرم» و «جاسوسی» غرب از جمهوری اسلامی است و باید بر این فضا نظارت شدید اعمال شود.

پیشتر گزارشگران بدون مرز، حکومت ایران را «دشمن اینترنت» دانسته و از سرکوب فعالان سایبری و سانسور اینترنت در ایران به شدت انتقاد کرده بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از «فضای مجازی» به عنوان «میدان واقعی جنگ» یاد کرده و گفته که «روحانیون و طلاب، باید مسلح و آماده وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.»

مقامات ایران در عین حالی که طرفدار اعمال چنین محدودیت‌هایی هستند٬ عضو بسیاری از این شبکه‌های اجتماعی هم بوده و بسیاری از برنامه‌ها٬ موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های خود را از طریق همین شبکه‌ها و کانال‌ها بازنشر می‌کنند.

علاوه بر رسانه‌های وابسته و نزدیک به سپاه پاسداران و بسیج٬ در حال حاضر تعداد قابل توجهی از روحانیون بلند‌پایه و فعالان سیاسی محافظه‌کار در ایران در شبکه‌های اجتماعی حساب شخصی دارند و روز به روز به تعداد این مقام‌ها و مسئولان در شبکه‌های مذکور اضافه می‌شود.

XS
SM
MD
LG