لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

بعد از حمله کیهان به خاتمی، رسالت به هاشمی رفسنجانی هشدار داد


روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، به طور ضمنی به اکبر هاشمی رفسنجانی هشدار داد که در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری با «آتش سنگین توپخانه مخالفان نامزدی»‌اش مواجه خواهد شد، و «بازخوانی برخی گفته‌ها و پرده‌برداری از ناگفته‌ها» می‌تواند او را به «بازنده بزرگ» تبدیل کند.

حسن رسولی استاندار خراسان در دولت اصلاحات طی گفت‌و‌گویی با روزنامه بهار حملات رسانه‌ای اصول‌گرایان به اصلاح‌طلبان از جمله حمله روزنامه کیهان به محمد خاتمی را ناشی از «مشی هتاکانه شخص حسین شریعتمداری» توصیف کرده و گفته است که «تندرو‌های اصول‌گرا کشور را به بن‌بست کشاندند».

روزنامه اعتماد از قول عباسعلی کدخدایی با اشاره به «تفاوت‌های بررسی صلاحیت در دوره فعلی با ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری» گفته است که در انتخابات سال ۹۲ «کاندیدا‌ها باید ایمان قلبی به نظام و قانون اساسی هم داشته باشند» و «اگر شورای نگهبان به این ایمان در ذات کاندیدا‌ها نرسد آنها را رد صلاحیت خواهد کرد».

روزنامه کیهان در شماره پنج‌شنبه با انتشار اظهارات رئیس دفتر علی خامنه‌ای رای و حمایت رهبر جمهوری اسلامی از محمود احمدی‌نژاد را انکار کرده، و از قول محمد محمدی گلپایگانی نوشته است که «بنده هم نمی‌‎دانم در انتخابات قبلی مقام رهبری به چه کسی رای داده ‌است».

روزنامه شرق گزارشی درباره «تورم جاری در کشور طی هشت سال اخیر» منتشر کرده و نوشته است که «نرخ تورم با سرعت بالاتری نسبت به میانگین حقوق معلمان پیشروی کرده است».

روزنامه‌های بهار و شرق گزارش‌هایی از «پنجمین جلسه دادگاه جنایات کهریزک» و «محاکمه غیابی» حسن زارع دهنوی مشهور به «قاضی حداد»، متهم همیشه غایب این پرونده، منتشر کرده‌اند.

بعد از حمله کیهان به خاتمی، رسالت به هاشمی رفسنجانی هشدار داد

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، به طور ضمنی به اکبر هاشمی رفسنجانی هشدار داد که در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری با «آتش سنگین توپخانه مخالفان نامزدی»‌اش مواجه خواهد شد، و تهدید کرده که «بازخوانی برخی گفته‌ها و پرده‌برداری از ناگفته‌ها» می‌تواند هاشمی رفسنجانی را با «چالش» مواجه کند.

مهدی فضائلی از چهره‌های رسانه‌ای جناح حاکم و مدیر پیشین خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، در یادداشت روزنامه رسالت با تیتر «رفسنجانی؛ کارگردان یا بازیگر؟» نوشته است که «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شخصیتی نادر و منحصربه‌فرد در ایران پس از انقلاب اسلامی است که بودن و نبودنش در هر عرصه‌ای، معادلات آن عرصه را دگرگون می‌سازد»، اما «این دگرگونی همیشه به نفع او رقم نمی‌خورد و گاهی بازنده بزرگ خود اوست».

یادداشت‌نویس روزنامه رسالت «موافقان نامزدی اکبرهاشمی رفسنجانی در انتخابات» را به «چهار گروه» تقسیم کرده و نوشته است که «نخستین موافقان آمدن هاشمی رفسنجانی، مخالفان سرسخت دیروز و امروز وی هستند که هویت خود را در دشمنی با او اثبات کرده و می‌کنند، و همچنان منتظرند تا یک بار دیگر با دو قطبی‌ احمدی‌نژاد-هاشمی، نتیجه تجربه شده در دو انتخابات ۸۴ و ۸۸ را تکرار کنند».

این روزنامه تاکید کرده است که این گروه در صورت نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی تلاش خواهند کرد با «پرده‌برداری از ناگفته‌ها و بازخوانی برخی گفته‌ها» او را به «چالش» بکشند، و «نیروهای ارزشی بریده» را بار دیگر به سوی محمود احمدی‌نژاد باز ‌گردانند.

روزنامه رسالت «دومین گروه موافقان و علاقه‌مندان نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی» را «طیفی از اصلاح‌طلبان» معرفی کرده و با تاکید بر این که «تخریب و تخفیف جایگاه هاشمی توسط همین‌ها آغاز شد و همین جریان او را عالی‌جناب سرخ‌پوش لقب داد»، نوشته است که «تحلیل این طیف از اصلاح‌طلبان» اکنون «این است که هاشمی تنها کسی است که می‌تواند موانع مد نظر آنها را از سر راه بردارد و جاده را هموار کند تا آنها بتوانند به قدرت بازگردند و به آینده مورد نظرشان امیدوار شوند و ضمناً مشکل رد صلاحیت ندارد».

یادداشت‌نویس روزنامه رسالت «سومین گروه علاقه‌مند به آمدن هاشمی رفسنجانی به انتخابات» را «هم‌فکران و علاقه‌مندان گذشته و حال که منافعی هم در بودن او در قدرت دارند» معرفی کرده است، و «گروه چهارم، افراد و گروه‌هایی هستند که آمدن هاشمی را بهترین فرصت برای شفاف شدن فضا و تبیین اشتراکات سه جریان انحراف، فتنه و هاشمی می‌دانند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «آمدن هاشمی رفسنجانی به مصاف نامزدهای ریاست جمهوری، مخالفینی هم دارد که آنها را عمدتاً می‌توان دلسوزان مشفق نسبت به ایشان دانست» و «این گروه هاشمی رفسنجانی را از سرمایه‌های انقلاب می‌دانند که باید از او مراقبت کرد تا نظام و مردم از تجارب و مشورت‌هایش بهره‌مند شوند».

مهدی فضائلی در روزنامه رسالت به طور ضمنی به اکبر هاشمی رفسنجانی هشدار داده و نوشته است که «کسانی چون هاشمی اگر پیروزی‌شان طبیعی به نظر برسد اما شکست آنها صدای بلندتری دارد» و با اشاره به این که «جایگاه و منزلت هاشمی رفسنجانی ترمیم نشده است»، نوشته است که «هر چند در برخی نظر‌سنجی‌های اخیر او چند درصدی از اکثر نامزد‌ها جلو‌تر است، اما هنوز هاشمی به میدان نیامده است تا مخالفانش آتش سنگین توپخانه را به روی او بگشایند».

هشدار ضمنی روزنامه رسالت به اکبر هاشمی رفسنجانی در حالی منتشر می‌شود که حسین شریعتمداری نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در سرمقاله شماره دوشنبه محمد خاتمی را به خاطر احتمال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مورد حمله شدیداللحن قرار داد، و رئیس جمهوری دوره اصلاحات را «مفسد فی‌الارض» خواند.

سبقت تورم از حقوق معلمان

روزنامه شرق گزارشی از «تورم جاری در کشور طی هشت سال اخیر» منتشر کرده و نوشته است که «نرخ تورم با سرعت بالاتری نسبت به میانگین حقوق معلمان پیشروی کرده است».

بررسی این روزنامه نشان می‌دهد که «میزان افزایش حقوق فرهنگیان طی هشت سال اخیر در زمان فعالیت دولت نهم و دهم بار‌ها از سرعت افزایش تورم در جامعه جا مانده است» و «بد‌تر آن که حقوق فرهنگیان در مقایسه با سایر کارمندان دولت، میانگین درآمد شغل‌های آزاد در جامعه و کارگران به مراتب پایین‌تر است».

به نوشته روزنامه شرق، اگرچه «میانگین دریافتی حقوق فرهنگیان همواره طی ۳۰‌ سال اخیر مورد انتقاد فرهنگیان بوده است»، اما «کارنامه دولت نهم و دهم نشان می‌دهد این دولت نه‌ تنها کمک شایانی به افزایش میزان حقوق معلمان نکرده، بلکه زمینه‌ساز کاهش میزان حقوق معلمان در مقایسه با کارگران شده است».

روزنامه شرق یادآوری کرده است که «بحث افزایش حقوق معلمان در دولت نهم به یکی از چالش‌برانگیز‌ترین مسائل در حوزه آموزش ‌و پرورش تبدیل شد، به‌ طوری‌ که پس از برکناری محمود فرشیدی و انتصاب علیرضا علی‌احمدی به‌ عنوان وزیر آموزش و پرورش، او با اظهارنظری جنجالی عنوان کرد که «برای کیفیت شرعی‌ بودن دریافت حقوق معلمان در فصل تابستان باید از مراجع تقلید، استفتا بگیریم» و همین «اظهارنظر باعث شد موجی از اعتراضات از سوی جامعه فرهنگیان به سمت مدیریت علیرضا علی‌احمدی روانه شود».

این روزنامه نوشته است که «پس از آن در دولت دهم نیز با ورود حمیدرضا حاجی‌ بابایی، نماینده سابق مجلس، که در فراکسیون فرهنگیان سال‌ها سنگ فرهنگیان را به سینه می‌زد و خواستار افزایش حقوق آنها بود، باز هم «فرهنگیان شاهد افزایش و ترمیم حقوق خود نبودند، به ‌طوری که بررسی میزان افزایش حقوق فرهنگیان در سال ‌۸۸ همزمان با وزارت حاجی ‌بابایی در آموزش و پرورش نشان می‌دهد فاصله تورم و میزان حقوق معلمان بیش از گذشته افزایش یافت، به‌ طوری‌که در سال ۸۵ تورم عمومی در کشور ۱۱‌ درصد و افزایش حقوق فرهنگیان ۱۴‌ درصد بود»، اما «در سال ۱۳۸۹ همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تورم در کشور ۳۰‌ درصد و میزان افزایش حقوق معلمان ۱۵‌ درصد بود».

روزنامه شرق نوشته است که «نرخ تورم طی هشت‌ سال اخیر در مجموع ۱۶۴‌ درصد» افزایش داشته،‌اما «حقوق معلمان ۱۰۸‌ درصد افزایش داشته است» که بیانگر پیشی گرفتن نرخ تورم از افزایش حقوق معلمان است.

این روزنامه نوشته است که «۱۲ اردیبهشت‌ مصادف است با روز معلم» و «در این روز اکثر مسئولان سعی دارند در همایش‌ها و جشن‌ها از کرامت جایگاه معلمان سخن بگویند، اظهاراتی که در نوع خود درست است اما نان و آبی برای معلمان نمی‌شود».

شورای نگهبان به «ایمان در ذات کاندیدایی نرسد»، او را «رد صلاحیت» می‌کند

روزنامه اعتماد اظهارات عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره «شرایط تائید صلاحیت‌ها» را در تیتر یک منتشر کرده است.

این روزنامه نوشته است که «هر چه زمان می‌گذرد و به ثبت نام کاندیدا‌ها نزدیک می‌شویم، هر اظهار نظری از اعضای شورای نگهبان با دقت بیشتری خوانده می‌شود» و «روز چهارشنبه عباسعلی کدخدایی اگرچه باز هم وارد بازی موضع‌گیری در برابر کاندیداهای احتمالی نشد، اما به تفاوت‌های بررسی صلاحیت در دوره فعلی با ادوار گذشته پرداخت» و از جمله گفت که «کاندیدا‌ها باید ایمان قلبی به نظام و قانون اساسی هم داشته باشند» و «اگر شورای نگهبان به این ایمان در ذات کاندیدا‌ها نرسد آنها را رد صلاحیت خواهد کرد».

این روزنامه از قول عباسعلی کدخدایی نوشته است که از دیگر شرایط تائید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان این است که «نامزدان به نظام خدشه وارد نکرده باشند»، و باید «به مبانی جمهوری اسلامی مومن و معتقد باشند»، از «رجل باشند» و «سوابق و برنامه‌های روشن داشته باشند».

به نوشته اعتماد، سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت که «ممکن است در این دوره از کاندیدا‌ها برنامه بخواهند تا ببینند هر کاندیدا برای اداره کشور چه در سر دارد».

رئیس دفتر خامنه‌ای: نمی‌دانم رهبر در سال ۸۸ به چه کسی رای داد

روزنامه کیهان در شماره پنج‌شنبه از قول محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر علی خامنه‌ای نوشته است که «بنده هم نمی‌‎دانم در انتخابات قبلی مقام رهبری به چه کسی رای داده‌ است».

رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی با انکار ضمنی رای و حمایت علی خامنه‌ای از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات قبلی، گفته است که «بنده که این چند دوره در خدمت مقام رهبری بودم، نمی‌دانستم که آقا (علی خامنه‌ای) به چه کسی رای داده بودند و اهل خانه‌شان هم نمی‌دانستند» و «البته ممکن است کسی حدس بزند اما کسی از دل ایشان خبر ندارد».

به نوشته کیهان، محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی که در «مراسم افتتاح مجتمع فرهنگی- آموزشی محراب» وابسته به مرکز رسیدگی به امور مساجد سخن می‌گفت درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز خطاب به روحانیان مساجد گفت که «مراقب باشید که ۴ سال یا ۸ سال سرنوشت اجرایی کشور را به دست چه کسی می‌دهید»، هرچند «جای نگرانی نیست، کشتی‌بان بیدار است و عنایات و هدایت خداوند هم به‌موقع انجام می‌شود».

در هفته‌های اخیر برخی از چهره‌های سر‌شناس جناح حاکم که اکنون به محمود احمدی‌نژاد انتقاد دارند، حمایت و رای خود در انتخابات سال ۸۴ و سال ۸۸ به او را انکار کرده‌اند، از جمله خبرگزاری ایلنا در ۲۶ فروردین ماه سال جاری خبر داد که محمدرضا باهنر گفته است در انتخابات سال ۸۸ «برای این که رای‌ام حرام نشود به محسن رضایی رای دادم».

حبیب‌الله عسگراولادی نیز در برنامه تلویزیونی «شناسنامه» که از شبکه سوم تلویزیونی رسمی جمهوری اسلامی پخش شد درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ گفت که «یادم نیست به هاشمی رفسنجانی رای دادم یا محمود احمدی‌نژاد».

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سوم شهریور ۱۳۸۷ در سال پایانی دور اول دولت محمود احمدی‌نژاد خطاب به محمود احمدی‌نژاد و دولت او گفته بود که «فکر نکنید که امسال، سال آخر دولت است؛ نه. مثل کسى که پنج سال دیگر بناست کار بکند، کار بکنید؛ یعنى تصور کنید که این یک سال به اضافه چهار سال دیگر در ید مدیریت شماست».

به‌رغم آن که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در ۱۴ خرداد ۸۸ گفت که «بنده یک رأی بیشتر ندارم که کسی آن را نمی‌داند ضمن این که به هیچ کس نمی‌گویم که به چه نامزدی رأی بدهد یا ندهد»، روز بیست و سوم خرداد ۸۸ و پیش از تائید و اعلام نتایج انتخابات از سوی شورای نگهبان، در پیامی بر «رأی بیست‌وچهار میلیونی» محمود احمدی‌نژاد تاکید کرد و در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ نیز به صراحت گفت که «نظر» محمود احمدی‌نژاد به او نزدیک‌تر از دوست چهل ساله‌اش اکبر هاشمی رفسنجانی است.

«محاکمه غیابی» حسن زارع دهنوی، قاضی حداد، متهم همیشه‌غایب جنایات کهریزک

روزنامه‌های بهار و شرق گزارش‌هایی از «پنجمین جلسه دادگاه جنایات کهریزک» و «محاکمه غیابی» حسن زارع دهنوی مشهور به «قاضی حداد»، متهم همیشه‌غایب این پرونده، منتشر کرده‌اند.

روزنامه بهار در گزارشی با تیتر «محاکمه غیابی «حداد» در دادگاه جنایت کهریزک»، نوشته است که «انتظار‌ها برای آمدن سومین قاضی متهم در پرونده جنایت» کهریزک با نام مستعار «حداد» بی‌فایده بود» و حسن زارع دهنوی که به «قاضی حداد» شهرت دارد در پنجمین جلسه دادگاه جنایات کهریزک نیز حاضر نشد.

این روزنامه خبر داده است که محمد اصلانی، وکیل قاضی حداد معاون سابق امنیت دادستانی تهران روز چهارشنبه در پنجمین جلسه دادگاه جنایات کهریزک «لایحه دفاعیه‌اش را به وکالت از حداد خواند».

محمد اصلانی با تاکید بر این که «حاضر ‌نشدن موکلش برای دفاع از خود در دادگاه اشکال قانونی ندارد» به روزنامه بهار گفت که «ایشان قانونا حق دارد در دادگاه حاضر نشود و من حرف‌های موکلم را منتقل می‌کنم».

وکیل حسن زارع دهنوی از قضات متهم در جنایات بازداشتگاه کهریزک همچنین «داشتن سمت موکلش را رد کرده است» و به روزنامه بهار گفته که حسن زارع دهنوی «در قوه ‌قضاییه دیگر سمتی ندارد، اما این‌ طور نیست کسی که از قضا معلق می‌شود دیگر جایی برای مشغول به‌ کار ‌شدن نداشته باشد».

محمد اصلانی به عنوان وکیل حسن زارع دهنوی قاضی متهم درجنایات بازداشنتگاه کهریزک همچنین گفته است که «بحث این است که تخلفی شده و رسیدگی می‌شود، در همین مملکت و با همین قانون کسی را که دادستان تهران بوده دارند محاکمه می‌کنند».

حسن زارع دهنوی با نام مستعار «قاضی حداد» معاون امنیت دادستانی انقلاب تهران در سال ۸۸ به همراه سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و علی‌اکبر حیدری‌فر سه مقام قضایی متهم در جنایات بازداشتگاه کهریزک هستند، جنایاتی که در آن محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و نیز رامین آقازاده قهرمانی از بازداشت‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ بر اثر شکنجه در بازداشتگاه کهریزک، کشته شده و به ده‌ها تن دیگر از بازداشت‌شدگان نیز آسیب‌های جسمی و روانی وارد شد.

روزنامه شرق نیز در گزارشی با تیتر «شاکی‌ها راضی، مرتضوی ناراضی» گزارشی درباره «جلسه پنجم دادگاه جنایات کهریزک» منتشر کرده و نوشته است که روز چهارشنبه «روز شاکیان بود، نه روز متهمان» و «عبدالحسین روح‌الامینی از شاکیان پرونده کهریزک، جلسه پنجم دادگاه را بسیار مثبت ارزیابی کرد» و گفت «دادگاه وارد مسائل بسیار اساسی شده است».

به نوشته این روزنامه، عبدالحسین روح‌الامینی پدر محسن روح‌الامینی پس از برگزاری پنجمین جلسه غیرعلنی دادگاه جنایات کهریزک «برای نخستین ‌بار از دو مقام ارشد قضایی و یک مقام اطلاعاتی به عنوان شاهدان پرونده» خود نام برد و گفت که «شاهدان من، قربانعلی دری نجف‌آبادی دادستان کل و غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر وقت اطلاعات، و مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور»‌اند.

عبدالحسین روح‌الامینی با اشاره به این که متهمان جنایات کهریزک «تصور کرده‌اند که ما از متهمان کهریزک (بازداشت‌شدگان پس از انتخابات۸۸) برای شهادت دعوت کرده‌ایم»، گفت که به همین دلیل علی‌اکبر حیدری‌فر از قضات متهم «می‌گوید که شاهدان ما حق شهادت ندارند».

این روزنامه همچنین گزارش داده است که «سعید مرتضوی که جلسه قبل بدون حضور در جمع خبرنگاران از در دیگر دادگاه خارج شد، این ‌بار وقتی اتومبیل حامل او از حیاط دادگاه خارج شد دستور توقف داد، پیاده شد» و «گلایه داشت که حرف‌هایش تحریف شده» و گفت که خواهان «برگزاری علنی دادگاه» است.

روزنامه شرق نوشته است که پدر محسن روح‌الامینی که از جلسه پنجم دادگاه جنایات کهریزک راضی بود،‌اما «از لابه‌لای گفته‌های سعید مرتضوی، متهم ردیف اول پرونده مشخص بود که پنجمین جلسه دادگاه چندان باب میلش نبوده است».
XS
SM
MD
LG