لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

پخش مداحی از بلندگوی مدارس با آغاز سال تحصیلی


«تعلیق روابط دیپلماتیک کانادا با ایران» و تعیین ضرب‌الاجل پنج روزه برای خروج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی از خاک کانادا، بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های آرمان، سیاست روز، کیهان، اعتماد و خراسان داشته است.

روزنامه شرق گزارش داده است که «مهدی خورشیدی داماد محمود احمدی‌نژاد در سکوت کامل رسانه‌ای به سمت رئیس بیمارستان فیروزآبادی شهرری منصوب شده است».

روزنامه تهران امروز از قول مدیرعامل توانیر خبر داده است که اگر «منابع مالی» لازم برای تکمیل شماری از پروژه‌های تولید برق در طرح دولتی «مهر ماندگار» تامین نشود، «خاموشی» برق در ایران آغاز خواهد شد.

روزنامه آرمان از «پخش مداحی از بلندگوهای مدارس» و «تشکیل هیئت‌های مذهبی در مدارس» در سال جدید تحصیلی گزارش داده است. روزنامه کیهان نیز از قول محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور نوشته است که «محور حقوق شهروندی، ساخت مسجد است».

بازتاب قطع روابط دیپلماتیک کانادا با تهران

«تعلیق روابط دیپلماتیک کانادا با ایران» بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های آرمان، سیاست روز، کیهان، اعتماد و خراسان در پی داشته است.

به نوشته روزنامه جام جم، روز جمعه «وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای از بسته شدن سفارت این کشور در ایران و قطع یک‌جانبه روابط دیپلماتیک با تهران» خبر داد.

این روزنامه نوشته است که «در بیانیه‌ای که جان برد، وزیر امور خارجه کانادا، منتشر کرد»، ضمن اعلام قطع روابط دیپلماتیک با تهران «اتهامی به دولت ایران در خصوص ارسال کمک‌های نظامی به سوریه وارد کرد و به دیپلمات‌های ایرانی در کانادا پنج روز مهلت داد تا این کشور را ترک کنند».

روزنامه آرمان در تیتر یک گزارشی از «تعلیق روابط ‌دیپلماتیک کانادا با ایران» منتشر کرده و نوشته است که «روز جمعه خبرگزاری رویترز گزارش داد کانادا سفارت خود در تهران را بسته است» و دولت کانادا از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی نیز خواسته است طی پنج روز خاک این کشور را ترک کنند.

این روزنامه نوشته است که جان برد وزیر خارجه کانادا حمایت جمهوری اسلامی از دولت سوریه، برنامه هسته‌ای ایران و «دشمنی تهران با اسرائیل» را از جمله دلایل تعلیق روابط خود با جمهوری اسلامی اعلام کرده و تاکید کرده است که «در چنین شرایطی کانادا دیگر نمی‌تواند حضور دیپلماتیک در ایران را حفظ کند» و به همین دلیل «روابط دیپلماتیک بین ایران و کانادا به حالت تعلیق درآمده است».

روزنامه آرمان با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد در سوریه، نوشته این درحالی است که «وزیر خارجه کانادا، در جریان کنفرانس استانبول موسوم به دوستان سوریه اعلام کرد کشورش یک‌ میلیون دلار برای کمک به معارضان سوری اختصاص داده است» و «کانادا همچنین پیش از این نشست نیز تحریم‌های جدیدی علیه دولت رئیس جمهور سوریه اعمال کرده بود که ۱۲ فرد و دو شرکت نفتی را شامل می‌شد».

روزنامه سیاست روز از روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم نیز به نقل از بیانیه وزارت خارجه کانادا نوشته است که «موضع کانادا درباره حکومت ایران مشخص است و ما ایران را به عنوان تهدیدی علیه صلح جهانی و امنیت بین‌الملل می‌شناسیم».

این روزنامه اما در توصیف اقدام دولت کانادا در بستن سفارت خود در تهران نوشته است که «کانادا با بستن سفارت، خود را از مزیت داشتن روابط با ایران محروم کرد».

روزنامه اعتماد نیز خبر داده است که وزیر امور خارجه کانادا ضمن اعلام بستن سفارت این کشور در تهران، اعلام کرد که «با توجه به ماجرای حمله به سفارت انگلیس در تهران، نگران امنیت دیپلمات‌های کانادایی در ایران است».

به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه کانادا همچنین «درباره سفر کانادایی‌ها به ایران نیز هشدار داد» و در عین حال اعلام کرد که «از این پس دسترسی به کنسول‌گری کانادا در ایران از طریق سفارت کانادا در ترکیه امکان‌پذیر است».

روزنامه خراسان اما واکنش رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، را به اقدام دولت کانادا مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «اقدام دولت کانادا در قطع روابط دیپلماتیک با ایران را غیر قابل توضیح است» و «حتما واکنش مناسبی به این اقدام دولت کانادا توسط دستگاه سیاست خارجی ایران داده خواهد شد».

رامین مهمانپرست همچنین گفته است که «کانادا با قطع روابط، می‌خواهد پیروزی دیپلماتیک ایران در اجلاس غیرمتعهد‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد» و «بیشترین ژست مخالفت‌های سیاسی و اعمال تحریم‌های اقتصادی به صورت یک‌جانبه از طرف کشورهایی انجام می‌شود که کمترین رابطه ‌اقتصادی و تجاری را با آنها داریم».

روزنامه کیهان نیز «قطع رابطه دیپلماتیک دولت کانادا با دولت ایران» را در خبری کوتاه در صفحات میانی خود منتشر کرده است.

انتصاب داماد احمدی‌نژاد به ریاست بیمارستان فیروزآبادی شهر ری

روزنامه شرق گزارش داده است که «مهدی خورشیدی داماد احمدی‌نژاد اخیرا و در سکوت کامل رسانه‌ای به سمت رئیس بیمارستان فیروزآبادی شهرری منصوب شده است».

به نوشته این روزنامه، «مهدی خورشیدی، در تاریخ ۱۲ شهریور به عنوان رئیس بیمارستان فیروزآبادی شهرری معارفه شده است».

روزنامه شرق یادآوری کرده است که «مهدی خورشیدی در دولت احمدی‌نژاد دبیر شورای مشاوران رئیس جمهور بود و در دی‌ماه سال ۹۰ به عنوان رئیس سازمان استاندارد منصوب شد»، اما انتصاب داماد احمدی‌نژاد به این سمت با اعتراض نمایندگان مجلس مواجه شد و «۴۲ نماینده مجلس در جلسه علنی مجلس نسبت به انتصاب وی بدون داشتن تحصیلات و تجربه مرتبط با پست ریاست سازمان استاندارد، به محمود احمدی‌نژاد تذکر داده و خواستند تا دامادش را از این سمت عزل کند».

این روزنامه نوشته است که پس از کنار رفتن داماد احمدی‌نژاد از ریاست سازمان استاندارد، مهدی خورشیدی مدتی به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت که تحت نظر محسن رضایی اداره می‌شود رفت، اما اکنون «تازه‌ترین پست داماد احمدی‌نژاد، ریاست بیمارستان فیروزآبادی شهرری است».

روزنامه شرق نوشته است که «بیمارستان فیروزآبادی و بیمارستان هفتم تیر در شهرری پذیرای تمامی اورژانسی‌های جنوب تهران هستند» و این دو بیمارستان «با معضلات و مشکلات بسیاری در سال‌های اخیر دست وپنجه نرم می‌کنند»، اما «نگاهی به مدیران سابق این بیمارستان نشان از اهمیت و حساسیت این بیمارستان برای وزیران قبلی بهداشت و درمان داشت».

این روزنامه تاکید کرده که نمایندگان شورای اسلامی باید در خصوص انتصاب داماد سی ساله محمود احمدی‌نژاد به ریاست بیمارستان فیروزآبادی شهر ری «از ابزارهای نظارتی خود به شایستگی استفاده کنند».

مشروط کردن تامین برق به تامین بودجه «مهر ماندگار»

روزنامه تهران امروز از قول مدیرعامل توانیر درباره وضعیت تولید و توزیع برق در ایران خبر داده که اگر «منابع مالی» لازم برای تکمیل شماری از پروژه‌های تولید برق در طرح دولتی «مهر ماندگار» تامین نشود، «خاموشی داریم».

همایون حائری، مدیرعامل شرکت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، درباره چالش‌های صنعت برق کشور به روزنامه تهران امروز گفته است که «سال جاری در پیک مصرف برای برق رقمی معادل ۴۳ هزار و ۳۳۷ مگاوات نیاز مصرف بود که با این وجود باز هم ذخیره ۱۵۰۰ مگاواتی برق داشتیم» و «سال ۹۰ نیز پیک مصرف ۴۲هزار و ۲۴۸ مگاوات بود» و به این ترتیب «در سال ۹۱ روزهای اوج مصرف با یک رشد ۲.۵ درصدی همراه بوده است».

به نوشته این روزنامه، مدیرعامل شرکت توانیر همچنین تاکید کرده است که «ما سالانه برای پوشش مصرف باید ۴ تا ۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کنیم» و به همین منظور «در پروژه‌هایی که تحت عنوان مهر ماندگار نام گرفته‌اند، ۱۲هزار و ۱۲۴ مگاوات ظرفیت پیش‌بینی شده است» و اگر «این پروژه‌ها به موقع انجام شود و تامین نقدینگی هم مشکلی نداشته باشد، خاموشی‌ نخواهیم داشت».

«مهر ماندگار» که مدیرعامل توانیر «خاموشی» یا «تامین برق» مورد نیاز طی ماه‌های آتی را به آن مشروط کرده، نامی است که دولت محمود احمدی‌نژاد بر «پروژه‌های نیمه‌تمام» اختصاص داده و برای آن درخواست اعتبار ویژه «۷۰ هزار میلیارد تومانی» کرده است، اما شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این اقدام دولت را «اقدامی تبلیغاتی» و «انتخاباتی» در سال پایانی عمر دولت احمدی‌نژاد توصیف کرده‌اند.

پخش مداحی از بلندگوی مدارس با آغاز سال تحصیلی

روزنامه آرمان از «پخش مداحی از بلندگوهای مدارس» با آغاز سال تحصیلی جدید خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، محمد بنیادی، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، از «تهیه فایل‌های صوتی از مداحان منتخب دانش‌آموزی و ۳۰ مؤذن برگزیده کشوری برای پخش از بلندگوهای مدارس خبر داد» و گفت که «برنامه‌های آموزش و پرورش در بخش قرآنی در قالب هفت طرح برای سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود».

این مقام وزارت آموزش و پرورش گفت: «فایل‌های صوتی از مداحان منتخب دانش‌آموزی که در اولین همایش مداحی شرکت کرده بودند، تهیه شده است که در ایام مختلف سال از بلندگوهای مدارس پخش خواهد شد» و «فایل‌های صوتی از ۳۰ نفر از بهترین مؤذنان استان‌ها که از برگزیدگان کشوری هستند، تهیه شده است که هنگام اذان، از بلندگوهای مدارس پخش می‌شود».

به گفته محمد بنیادی، مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش، یکی دیگر از «برنامه‌های این وزارتخانه در سال تحصیلی جدید «طرح مدارس قرآن است که در دو بخش مدارس تخصصی قرآن و برنامه‌های قرآنی مدارس اجرا می‌شود».

روزنامه آرمان همچنین از قول محمد بنیادی نوشته است که «تشکیل و تقویت هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزان و فرهنگیان» در سال جاری از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش است و همچنین دوره‌های «آموزش مداحان و ذاکران» در جریان «دومین دوره همایش مداحان دانش‌آموز سال تحصیلی جدید برگزار می‌شود».

همزمان روزنامه کیهان نیز نوشته است که محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور طی سخنانی در کرمانشاه اعلام کرد که «محور حقوق شهروندی، ساخت مسجد است».

به نوشته این روزنامه، محسن قرائتی با تاکید بر این که «پس از گذشت ۳۴ سال از عمر انقلاب شایسته نیست که کمبود مسجد داشته باشیم» خواهان اجرای «نهضت مسجدسازی» شده است.
XS
SM
MD
LG