لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۱

مرگ عباس کیارستمی: ادای احترام روسای جمهور به هنرمند


پیام محمد خاتمی به مناسبت مرگ عباس کیارستمی
پیام محمد خاتمی به مناسبت مرگ عباس کیارستمی

در پی مرگ عباس کیارستمی، سینماگر نامدار ایران، در روز دوشنبه، دو رئیس جمهور پیشین و کنونی ایران و همین طور رئیس جمهور فرانسه در پیام‌هایی ویژه به خاطره او ادای احترام کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه، در پیامی ویژه که در صفحه توییترش منتشر شد درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفته و «نگاه عمیق و متفاوت او» را دستاوردی ماندگار برای سینمای جهان دانست.

در ادامه واکنش‌ها به مرگ این سینماگر که از دوشنبه شب هم‌چنان ادامه دارد، محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، نیز در پیامی دیگر که آن هم در توییتر منتشر شد «درگذشت تاسف‌انگیز» این سینماگر برجسته را تسلیت گفت.

عباس کیارستمی که هفته گذشته در پی شدت گرفتن بیماری‌اش برای معالجه به فرانسه رفته بود بعدازظهر دوشنبه، ۱۴ تیرماه، در ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت.

به گزارش مهر، این کارگردان سینما از اسفندماه پارسال با بیماری گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و روند درمان وی به گونه‌ای پیش رفت که بیماری وی نه تنها بهبود نیافت، بلکه تشدید نیز شد و در نهایت تصمیم بر این شد که درمان وی خارج از ایران در فرانسه پی‌گیری شود.

وی خالق فیلم‌هایی چون «طعم گیلاس»، «گزارش»، «خانه دوست کجاست؟»، «مشق شب»، «باد ما را خواهد برد»، «زندگی و دیگر هیچ»، «کلوزآپ، نمای نزدیک» و «زیر درختان زیتون» است که در جشنواره‌های جهانی جوایز متعددی کسب کرده‌اند.

طعم گیلاس عباس کیارستمی تنها فیلم از سینمای ایران است که تاکنون موفق به دریافت جایزه معتبر نخل طلای کن فرانسه شده است.

کیارستمی این جایزه را در سال ۱۹۹۷ دریافت کرد، اما پس از دریافت جایزه و بازگشت به ایران نه تنها کسی به استقبالش نرفت، بلکه به گفته خود مجبور شد از در پشتی از فرودگاه خارج شود تا در دام تندروهایی که به قصد زدنش آمده بودند نیفتد.

اما شاید همین جایزه نخل طلا باعث شد که روز سه‌شنبه فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، نیز در پیامی ویژه به کیارستمی فیلمساز و عکاس و شاعر ادای احترام کند.

عباس کیارستمی در حالی از دنیا رفت که هنوز دست‌کم سه فیلم او در کشورش اکران نشده است: «ده»، «باد ما را خواهد برد» و «مثل یک عاشق».

XS
SM
MD
LG