لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۵

نماینده ایران در آستانه: بازیگر خارجی حق تصمیم‌گیری برای سوری‌ها را ندارد


معاون وزیر خارجه ایران هدف از برگزاری نشست آستانه، پایتخت قزاقستان، را تلاش برای انجام گفت‌وگوهای «سوری-سوری» خواند و تاکید کرد که «هیچ بازیگر خارجی حق تصمیم‌گیری برای ملت سوریه را ندارد».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، هیئت‌های ایران، روسیه و ترکیه روز شنبه، دوم بهمن، وارد هتل ماریوت آستانه شدند و گفت‌وگوهای مقدماتی ایران و روسیه نیز برگزار شد.

بر اساس این گزارش، تا روز دوشنبه نشست های دیگری نیز بین سه کشور و طرف‌های دیگر برگزار خواهد شد.

مذاکرات اصلی روز دوشنبه با حضور نمایندگان ایران، روسیه، سوریه، قزاقستان، ترکیه، نمایندگان برخی گروه‌های معارض سوری و احتمالا آمریکا در روز دوشنبه، چهارم بهمن‌ماه، در هتل ریکسوس آستانه برگزار می‌شود.

گروه‌های عمده شورشی سوری، ‌جز گروه‌هایی که آتش‌بس شامل آنها نمی‌شود، اعلام کرده‌اند به آستانه می‌روند.

حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه ایران و سرپرست هیئت ایرانی، هدف از برگزاری این نشست را «تثبیت آتش‌بس در سوریه و فراهم کردن زمینه گفت‌وگوهای جدی برای صلح پایدار بین دولت سوریه و گروه های معارض» اعلام کرد.

وی اضافه کرد: «از ابتدای بحران سوریه معتقد بودیم که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و می‌بایست از طریق سیاسی و گفت‌وگوهای جدی بین طرف‌های سوری به یک راه‌حلی برسد.»

آقای جابری انصاری با تاکید بر این که از نظر جمهوری اسلامی «هیچ بازیگر خارجی حق تصمیم‌گیری از سوی ملت سوریه را ندارد» افزود: «وظیفه ما تسهیل گفت‌وگوهای جدی سوری - سوری و فراهم کردن مقدمات رجوع به آرای عمومی ملت سوریه است.»

ایران متحد اصلی بشار اسد است و روسیه نیز از سال گذشته حضور نظامی خود در سوریه را آغاز کرده است.

مقامات ایران پیش از این باقی ماندن بشار اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در قدرت، یعنی تا سال ۲۰۲۱، را «خط قرمز» جمهوری اسلامی خوانده اند.

ترکیه از مهم‌ترین مخالفان حکومت بشار اسد به شمار می‌رود. مقام‌های ارشد این کشور، از جمله رئیس ‌جمهوری، پیش از این بارها تاکید کرده بودند که پایان دادن به بحران و جنگ داخلی سوریه، مادامی که بشار اسد از قدرت کنار گذاشته نشود، شدنی نیست.

با این حال محمد شیمشک، معاون نخست وزیر ترکیه، روز جمعه در داوُس گفت که اصرار بر کناره‌گیری بشار اسد «در حال حاضر عمل‌گرایانه و واقع‌بینانه نیست».

رئیس ‌جمهوری روسیه نیز به‌ تازگی در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی ژاپنی گفت «اولویت اصلیِ مذاکراتِ آستانه، توافق بر سر آتش‌بس برای حفاظت از جان مردم، و فراهم شدن امکان ارسال کمک‌های انسان دوستانه است».

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ضمن حمایت از گفت‌وگوهای آستانه در عین حال تاکید کرد که نباید مسیری متفاوت از مذاکرات صلح به رهبری سازمان ملل پیش گیرد.

XS
SM
MD
LG