لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

کاهش ۲۰ هزار میلیاردی درآمد نفتی ایران در سال ۹۳


وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی از کاهش حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی دولت ایران در سال ۹۳ خبر داد. پیشتر مقامات ایران از کسری بودجه در پی کاهش قیمت نفت خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند، درعین حال گفت که دولت ایران در این سال توانسته تمام هزینه‌های جاری و مزایای کارکنان دولت را به‌موقع پرداخت کند.

به گفته آقای طیب‌نیا، در سال ۹۲، مجموع هزینه‌های عمرانی پرداخت شده ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۳ به ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

پیش از این نیز مقامات دولت ایران از کسری بودجه پیش‌بینی شده برای سال ۹۳ در پی کاهش قیمت فروش نفت در بازارهای جهانی خبر داده بودند.

از جمله محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز چهارشنبه، ۱۷ دی، از «عدم تحقق» ۳۱ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در بودجه سال ۹۳ خبر داده و گفته بود که «به طور طبیعی سختی‌هایی وجود خواهد داشت».

قیمت هر بشکه نفت اوپک که در نیمه اول سال گذشته حدود ۱۰۸ دلار بود، هم اکنون به زیر ۴۹ دلار سقوط کرده است.

در همین حال محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز یک‌شنبه، ۲۱ دی، با اشاره به کاهش «صد میلیارد دلاری» از درآمد نفتی ایران در طول سه سال گذشته به دلیل تحریم‌ها گفته بود که اگر کاهش قیمت نفت تا سه سال آینده ادامه داشته باشد، صد میلیارد دلار «دیگر» از درآمد نفتی ایران کاهش خواهد یافت.

در همین حال موسسه ای‌اوان (AON) که در اندازه‌گیری درجه خطرپذیری کشور‌ها تخصص دارد، پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۱۵، به دلیل سقوط قیمت نفت، شمار زیادی از کشور‌های تولیدکننده این کالا به‌شدت بی‌ثبات خواهند شد.

کاهش قیمت نفت در حالی است که جمهوری اسلامی ايران همچنان به دليل تحريم‌های مالی قادر نيست بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت خود را از مشتريان خود دريافت کند.

در همین حال محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفند، خبر داده بود که ۲۲ هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از فروش نفت کشور در «چند ماه اخیر» وصول نشده است.

پیش از آن نیز بانک جهانی در روز ۹ بهمن گزارش داده بود که اگر قیمت‌های کنونی نفت ادامه یابد و ایران نتواند تا نیمه اول سال جاری میلادی با شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ایش به توافق جامع دست یابد، ارزش کل صادرات نفت آن برای سال جاری تنها ۲۳ میلیارد دلار خواهد بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ به رقم ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده بود.

در بودجه سال ۹۳ قیمت فروش نفت ایران به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده بود، اما بر اساس گزارش‌ها در بودجه سال ۹۴ قیمت فروش نفت به صورت غیررسمی ۴۰ دلار پیش‌بینی شده است.

XS
SM
MD
LG