لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

هشدار وزیر نفت ایران به «مصرف‌کنندگان جهانی» نفت


رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، تاکنون چند بار غرب را به قطع صادرات نفت تهدید کرده است.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، تاکنون چند بار غرب را به قطع صادرات نفت تهدید کرده است.
رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۱۳ آبان، هشدار داد که ایران «در صورت ادامه فشارهای خارجی» بر صنعت نفت کشور، دیگر نفت مورد نیاز «مصرف‌کنندگان جهانی» این کالا را تامین نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای قاسمی گفت: «همواره تلاش کرده‌ایم تا با رایزنی و گفت‌وگو شرایطی را به وجود آوریم که صنعت نفت ایران کمترین تلاطم را داشته باشد، اما در صورت فشار و محدودیت‌های بیشتر ممکن است در سیاست‌های خود مبنی بر تامین نفت مورد نیاز بخشی از جهان صنعتی تجدید نظر کنیم.»

ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران و به‌ویژه صنعت نفت کشور با هدف بازداشتن جمهوری اسلامی از ادامه برنامه هسته‌ای خود تصویب کرده‌اند.

کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده می‌گویند ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است، اما ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش اهدافی فقط و فقط صلح‌آمیز دارد.

در همین حال گزارش‌های نهادهای بین‌المللی مانند سازمان اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی حکایت از کاهش شدید تولید و صادرات نفت ایران در پی تحریم‌های گسترده غرب دارد، به‌ طوری که در زمینه تولید و فروش نفت کشور عراق از ایران پیشی گرفته است.

مقامات ایران، اگرچه همواره این گزارش‌ها را رد کرده‌اند، در عین حال هشدار داده‌اند که در صورت شدت یافتن تحریم‌ها، صادرات نفت ایران به خارج را قطع خواهند کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از وزیر نفت ایران می‌گوید: «فقدان نفت ایران در بازارهای جهانی می‌تواند قیمت انرژی را در تمام جهان تحت تاثیر قرارداده و زمینه‌ساز ایجاد یک بحران فراگیر در اقتصادهای صنعتی غرب شود.»

آقای قاسمی همچنین گفت: «تاثیرات منفی چنین موضوعی گریبانگیر مردم کشورهای صنعتی می‌شود که ما اصلا خواستار چنین اتفاقی نیستیم و‌‌ همان دولت‌های سلطه‌جو باید پاسخ‌گوی آثار و تبعات جهش نرخ انرژی باشند.»

به‌رغم تاکید چند باره مقامات جمهوری اسلامی بر امکان جهش بهای نفت در بازار جهانی به دلیل تحریم ایران، کشورهایی چون عربستان سعودی تاکنون قیمت این کالا را پایین نگه داشته و چندین بار اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند جای خالی نفت ایران را پر کنند.

ایران در ماه‌های اخیر و در پی اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه خود، صادرات نفت به برخی کشورهای عضو این اتحادیه نظیر بریتانیا، فرانسه و هلند را قطع کرده است.
XS
SM
MD
LG