لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

اسرائیل، در پی اجرای «طرح کوچک‌سازی» ارتش خود


ارتش اسرائیل اعلام کرد که با توجه به این که جنگ‌های آتی به نبردهای گذشته شباهتی نخواهد داشت بر اساس طرحی جدید برنامه وسیعی را برای کوچک‌سازی نیروهای نظامی خود تهیه کرده است.

رسانه‌های اسرائیل ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش این کشور، را مشوق اصلی تهیه طرح کوچک‌سازی ارتش معرفی کرده‌اند.

در این طرح جدید آمده است که «هدف اصلی از کوچک‌سازی ارتش ضمن جان‌دارتر کردن آن، هماهنگی با نقشه تهدیدهای جدیدی است که در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است».

ارتش اسرائیل همچنین برای صرفه‌جویی مالی این طرح چند مرحله‌ای را تهیه کرده است.

بر اساس ارزیابی‌های وزارت دفاع اسرائیل، اسرائیل خواهد توانست تا حدود دو میلیارد دلار در پنج سال نخست اجرای این طرح صرفه‌جویی کند.

ارتش اسرائیل که خود را پنجمین ارتش قوی جهان می‌نامد، در طول دهه‌ها بودجه بزرگی از کشور را در اختیار داشته است.

به گزارش رسانه‌های داخلی اسرائیل، اجرای این طرح به حیات شماری از واحدهای نظامی در ارتش پایان خواهد داد.

انحلال یا کوچک‌سازی شماری از اسکادران‌های نیروی هوایی، واحدهای زرهی و توپخانه و نیز واحدهایی در نیروی دریایی در چارچوب این طرح جدید پیش‌بینی شده است.

ارزیابی‌ها این است که به حضور هزاران افسر نیز در این ارتش پایان داده خواهد شد.

در همین حال شماری از افسران ناراضی که در سنین ۳۵ تا ۴۵ سالگی هستند و در آستانه بازنشستگی زودهنگام قرار گرفته‌اند، در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که در وضعیت وخیم بازار کار کنونی، یافتن کار برای افراد در این سن بسیار سخت است.

در همین زمینه، یک زن ۲۶ ساله که با داشتن لیسانس در واحدهای رزمی ارتش اسرائیل مشغول به کار بوده است به روزنامه یدیعوت آخرونوت می‌گوید که حقوق هفت هزار شکل (معادل یک‌هزار و هشتصد دلار) حقوقی بالاتر از واحدهای دیگر بوده، ولی اکنون باید دوباره در پی کار باشد.

بر اساس گزارش‌ها، به‌زودی نیروهای بسیاری نامه‌های عدم تمدید خدمت خود را دریافت خواهند کرد.

یدیعوت آخرونوت در وب‌سایت خود نوشته است که دختران و پسرانی که خدمت دو ساله و سه ساله نظامی را به پایان می‌برند، دیگر نباید در انتظار دریافت قرارداد تمدید خدمت به عنوان افسر یا درجه‌دار ارتش باشند.

این وضعیت بر شمار بیکارانی که در اسرائیل در جستجوی کارند خواهد افزود.

در وهله نخست، نظامیانی که وظایف پشت جبهه و اداری دارند از خدمت کنار گذاشته می‌شوند.

بر اساس طرح جدید، از تمرین‌های واحدهای باقی‌مانده ارتش نیز برای صرفه‌جویی در بودجه کاسته خواهد شد.

در همین زمینه ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه، بیستم تیر، گفت که در نبردهای آینده دیگر به نیروهایی مانند زمان جنگ‌های گذشته، چون جنگ سال ۱۹۷۳، نیازی نیست.

دولتی که از پس از انتخابات بهار گذشته در اسرائیل به روی کار آمد، در پی انتصاب یائیر لاپید، رهبر یک حزب نوپا، به وزارت دارایی، به وجود مجموعه‌ای از مشکلات مالی جدی و کمبود بودجه اذعان کرد.

سال‌های پیش نیز مقاماتی در این کشور برای کاهش بودجه نظامی و کوچک‌سازی ارتش تلاش کرده بودند، اما همواره در آخرین لحظات به بهانه «خطرات جدی» برای امنیت اسرائیل این گام‌ها لغو شده است.

ارتش اسرائیل سالانه سه میلیارد دلار نیز از کمک‌های مالی آمریکا بهره‌مند می‌شود و بسیاری از خریدهای تسلیحاتی خود از آمریکا را از محل همین کمک مالی انجام می‌دهد.
XS
SM
MD
LG