لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

وقوع یک زلزله بالای هفت ریشتری دیگر در نپال


حدود دو هفته پس از زلزله بزرگی که کشور نپال و به‌ویژه پایتخت آن را لرزاند و دست‌کم هشت هزار کشته بر جای گذاشت، یک زمین‌لرزه دیگر به اندازه ۷.۳ در مقیاس ریشتر روز سه‌شنبه این کشور را لرزاند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مرکز زمین‌شناسی آمریکا و همچنین شاهدان عینی گزارش می‌دهد که زمین‌لرزه روز سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، بار دیگر ساکنان شهر کاتماندو، پایتخت نپال، را وحشت‌زده به خیابان‌ها کشانده است.

به گزارش این خبرگزاری، این زلزله ۷.۳ ریشتری که در ابتدا ۷.۴ ریشتر گزارش شد در دهلی نو، پایتخت هندوستان،‌ نیز احساس شده است.

هنوز از تلفات و خسارات احتمالی این زمین‌لرزه گزارشی مخابره نشده است.

در تاریخ ۲۵ آوریل یعنی بیش از دو هفته پیش کشور نپال شاهد زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷.۸ در مقیاس ریشتر بود که تاکنون دست‌کم هشت هزار کشته بر جای گذاشته است.

این زمین‌لرزه عظیم علاوه بر این که در نپال هزاران نفر را نیز بی‌خانمان کرد و به بسیاری از آثار باستانی آسیب رساند، در دو کشور هند و چین نیز حدود صد قربانی گرفت.

مرکز زمین‌شناسی آمریکا روز سه‌شنبه خبر داد که زمین‌لرزه بزرگ نیم‌روز به وقت نپال دقایقی بعد پس‌لرزه‌ای ۵.۶ ریشتری را به دنبال داشته است.

زمین‌لرزه بزرگ روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاده است که، به گزارش سازمان ملل، زمین‌لرزه سهمگین نخست زندگی هشت میلیون نفر از جمعیت ۲۸ میلیون نفری این کشور را مختل کرده است. در این میان دو میلیون نفر نیاز فوری به آب، غذا، دارو و مایحتاج اولیه دارند.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، می‌گوید نیم میلیون کودک را به دلیل نگرانی از شیوع سرخک، واکیسنه کرده، و همزمان ۱.۷ میلیون کودک در مناطقی که خسارت‌های گسترده دیده‌اند، نیاز فوری به کمک‌های انسان‌دوستانه دارند.

XS
SM
MD
LG