لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۸

اوباما صلح اسرائیل با فلسطینی‌ها را در دوران خود «ممکن نمی‌داند»


به گفته چند مقام در دولت ایالات متحده، «ارزیابی واقع‌گرایانه» باراک اوباما این است که صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در سال پایانی زمامداری او در کاخ سفید میسر نخواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه، ۱۴ آبان‌ماه، به نقل از چند مقام در دولت باراک اوباما که به نام‌شان اشاره نکرده است گفت که در یک سال آینده صلح خاورمیانه تنها در صورتی میسر خواهد شد که «تغییر عمده‌ای» رخ دهد.

به گفته این مقامات، آقای اوباما هم‌چنان به راه حل هم‌زیستی دو دولت اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر معتقد است، اما باور ندارد که این هم‌زیستی تا ژانویه ۲۰۱۷ که او بر سر کار است اتفاق بیفتد.

آقای اوباما پیشتر هم در هفته آغازین کار دولت جدید اسرائیل تاکید کرده بود که تنها از طریق تشکیل کشور فلسطین امنیت اسرائیل تامین خواهد شد، زیرا احتمال «ابدی کردن بن‌بست موجود و خطرات بی‌عملی در زمینه صلح بسیار زیاد است».

اظهار نظر روز پنج‌شنبه مقامات آمریکایی درباره سرنوشت صلح خاورمیانه در حالی منتشر می‌شود که باراک اوباما قرار است روز دوشنبه آینده با بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید دیدار کند.

این نخستین دیدار دو مقام ارشد آمریکایی و اسرائیلی با یکدیگر از زمان امضای قرارداد هسته‌ای گروه ۵+۱ با جمهوری اسلامی است، قراردادی که آقای نتانیاهو را می‌توان سرسخت‌ترین مخالف و منتقدش نام نهاد.

نخست وزیر اسرائیل آشکارا در مخالفت با توافق اتمی ایران و غرب در آمریکا دست به لابی‌گری زد و تلاش کرد که نمایندگان مجلس در ایالات متحده را علیه تایید این توافق بشوراند، اقدامی که انتقاد تند کاخ سفید را به دنبال داشت.

بنیامین نتانیاهو سلاح اتمی در دست جمهوری اسلامی را «تهدیدی» برای وجود کشورش اسرائیل توصیف می‌کند و می‌گوید که با توافق اتمی حاضر تهران به‌راحتی می‌تواند به این نوع سلاح دست یابد.

دولت باراک اوباما در مقابل تصریح می‌کند که با این توافق می‌توان جمهوری اسلامی را کنترل کرد و در عین حال آمریکا به تعهد خود در برابر امنیت اسرائیل پایبند است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که سران دو کشور آمریکا و اسرائیل قرار است روز دوشنبه درباره گام‌ها و اقداماتی گفت‌وگو کنند که مانع مواجهه دو طرف اسرائیل و فلسطینی‌ها در غیاب صلحی پایدار خواهد شد.

دیدار این دو مقام ارشد در حالی برنامه‌ریزی شده است که در دو ماه گذشته موج حمله با چاقو و بحران امنیتی اسرائیل را دربر گرفته و به مرگ ده‌ها نفر از دو طرف انجامیده است.

XS
SM
MD
LG