لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

اجلاس اوپک در الجزیره: امید به تثبیت بازار نفت «از بین رفت»


بیژن زنگنه در اجلاس الجزایر
بیژن زنگنه در اجلاس الجزایر

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ششم مهرماه، از الجزیره، پایتخت الجزایر،‌ گزارش داد که به دلیل تداوم اختلاف نظر میان ایران و عربستان سعودی بر سر میزان تولید نفت فعلا نمی‌توان به تثبیت بازار نفت امید داشت.

این خبرگزاری به نقل از «منابعی در سازمان اوپک» می‌گوید که شکاف میان تهران و ریاض در این زمینه آن قدر زیاد است که در حال حاضر نمی‌توان به پر شدن آن امید داشت.

در تایید این نکته، رویترز از خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، نقل قول کرده که روز سه شنبه گفته است که اجلاس کنونی در شهر الجزیره تنها «جلسه‌ای مشورتی» است.

روشن‌تر از او، بیژن زنگنه، همتای ایرانی‌اش، سخن گفته و صراحتا گفته است که «اکنون زمان تصمیم‌گیری نیست».

آقای زنگنه که هم‌اکنون در الجزیره به سر می‌برد و روز سه‌شنبه در این اجلاس سخنرانی داشته است همگان را به اجلاس آتی اوپک در شهر وین، پایتخت اتریش، حواله داده و اشاره کرده است که «ماه نوامبر سعی می‌کنیم به توافق برسیم».

اجلاس رسمی اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، قرار است در روز ۳۰ نوامبر، بیش از دو ماه دیگر، در شهر وین برگزار شود.

در حالی که اعضای اوپک و اعضای غیراوپک همچون روسیه روز چهارشنبه هم جلسه‌ای «غیررسمی» خواهند داشت، رویترز به نقل از سه منبع در این سازمان خبر می‌دهد که مقامات نفتی ایران اصرار داشته‌اند تولید نفت در کشور به حدود «۴.۲ میلیون بشکه در روز» افزایش یابد.

این در حالی است که اعضای عرب در سازمان اوپک، به گزارش رویترز، می‌خواهند که ایران تولید خود را زیر سطح چهار میلیون بشکه نگه دارد.

در همین زمینه خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، روز سه‌شنبه از الجزیره گزارش داد که بیژن زنگنه در سخنرانی خود بدون اشاره به نام کشوری گفته است که «متاسفم که بگویم برخی قیمت‌های نفت را تا سطحی پایین آورده‌اند که به منافع دیگر تولیدکنندگان آسیب رسانده است».

آقای زنگنه با تاکید بر ضرورت غیرسیاسی کردن بازار نفت گفت: «آنان از نفت به عنوان یک سلاح استفاده کرده‌اند تا برای دیگر تولیدکنندگان ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی و مشقت اقتصادی ایجاد کنند.»

ایران، تولیدکننده شماره سه اوپک، صادرات نفت خود را، که شامل میعانات گازی نمی‌شود، از ماه دسامبر تاکنون تقریبا دو برابر کرده است.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در ماه ژانویه برداشته شد و از آن زمان تاکنون ایران در تلاش برای بازپس گرفتن سهم خود از بازار از دیگر تولیدکنندگان در خاورمیانه در طول چهار سال گذشته است.

ایران در سال جاری خورشیدی روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نیز صادرات میعانات گازی داشته است.

XS
SM
MD
LG