لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

رئیس پلیس فرگوسن در آمریکا استعفا کرد؛ شلیک به سوی پلیس


تنها ساعاتی پس از استعفای رئیس پلیس شهر فرگوسن در ایالت میزوری، در ساعات اولیه صبح روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفندماه، صدای شلیک چند گلوله شنیده شد و دو پلیس به بیمارستان انتقال داده شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از رئیس پلیس ناحیه سنت لوئیس می‌گوید که یک پلیس ۴۱ ساله و یک پلیس ۳۲ ساله درست در زمانی که جمعیت معترضان در حال متفرق شدن بوده مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

در حالی که این خبرگزاری به نقل از یک شاهد عینی از شلیک سه گلوله خبر می‌دهد، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک شاهد عینی دیگر می‌گوید که دست‌کم صدای پنج گلوله شنیده شده است.

چهارشنبه شب و ساعاتی پس از آن که رئیس پلیس شهر فرگوسن، تامس جکسون، خبر استعفای خود را اعلام کرد، «چند ده نفر» برای ابراز شادی از شنیدن این خبر در برابر ساختمان پلیس شهر گرد هم آمدند.

آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد، گرچه تجمع مردم در برابر اداره پلیس فرگوسن «آرام و به دور از خشونت» بوده، مدتی پس از آغاز تجمع بیش از ۲۰ پلیس با لباس‌های ضدشورش در برابر مردم صف‌آرایی کرده‌اند.

معترضان در شهر فرگوسن مدت‌ها بود که خواستار برکناری تامس جکسون، رئیس پلیس شهر، بودند، بلافاصله پس از مرگ جوان سیاه‌پوست ۱۸ ساله و غیرمسلح به نام مایکل براون که به دست یک پلیس سفیدپوست به نام درن ویلسون در ۹ اوت سال گذشته میلادی، ۲۰۱۴، کشته شد.

در حالی که هیچ مقام قضایی در آمریکا اتهامی را متوجه درن ویلسون ندانسته است، مرگ مایکل براون و اعتراضات گسترده متعاقب آن که به سراسر آمریکا و حتی خارج از کشور نیز تسری یافت هفته گذشته به انتشار گزارشی بسیار انتقادی و تند از طرف وزارت دادگستری آمریکا انجامید.

گزارش وزارت دادگستری ایالات متحده تا اندازه زیاد تاییدی بود بر موضع معترضان به مرگ مایکل براون: وزارت دادگستری تایید کرد که تبعیض و تعصب نژادی در میان مقام‌های پلیس و دادگاه فرگوسن گسترده و ریشه‌دار است.

در پی انتشار این گزارش، تاکنون چندین مقام این شهر از کار برکنار شده یا خود استعفا کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG