لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

رسوایی برای ژنرال پترائوس: ‌پای چه کسی در میان است؟


ژنرال پترائوس در کنار پائولا برودول
ژنرال پترائوس در کنار پائولا برودول
همزمان با گسترش ابعاد رسوایی اخلاقی که ژنرال پترائوس، رئیس اکنون دیگر سابق سازمان سیا، در مرکز آن قرار دارد پای افراد دیگری نیز به این ماجرا کشیده شده است. روزنامه بریتانیایی گاردین در مطلبی افراد دخیل در رسوایی مذکور را معرفی کرده است.

دیوید پترائوس

وی یکی از ارشد‌ترین و مورد احترام‌ترین ژنرال‌های نیروهای مسلح آمریکاست که قبل از انتصاب به مقام ریاست سازمان سیا در سال گذشته سوابق نظامی بسیار درخشانی داشت. وی روز جمعه گذشته با اعلام این نکته که «برقراری رابطه عاشقانه با خانم پائولا برودول خطایی فاحش بود» از ریاست سازمان سیا استعفا کرد.

تحقیقات اف بی‌ای، پلیس فدرال آمریکا، که با کشف ‌ای‌میل‌هایی بین این دو نفر از روابط آن دو مطلع شد از ماه مه آغاز شده است، ولی نکته اینجاست که برخلاف معمول هیچ گاه به کاخ سفید یا کمیسیون‌های مسئول در کنگره آمریکا اطلاع داده نشده است.

کاخ سفید می‌گوید که شخص رئیس جمهور آمریکا نیز تنها یک روز قبل از استعفای ژنرال پترائوس که مصادف بود با دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری از این مسئله مطلع شده است.

پائولا برودول

وی یکی از نویسندگان کتاب خاطرات ژنرال پترائوس است و تا چهار ماه پیش که رابطه دو طرف پایان یافت معشوقه ژنرال بوده است. منزل خانم برودول دوشنبه شب توسط ماموران اف‌بی‌آی بازرسی شد که دو کامپیو‌تر و حدود ۱۰ جعبه از وسایل وی را برای بررسی با خود بردند. برخی معتقدند که شاید خانم برودول توانسته است اطلاعات محرمانه‌ای را از ژنرال پترائوس به دست آورد، هرچند که سازمان سیا این مسئله را رد کرده است.

در همین حال یک ماه قبل از برملا شدن رابطه عاشقانه با ژنرال پترائوس، پائولا برودول در یک سخنرانی مدعی شده بود که حمله مسلحانه به کنسول‌گری آمریکا در شهر بنغازی لیبی که به مرگ سفیر آمریکا و چند نفر دیگر انجامید با هدف آزاد کردن تعدادی از شورشیان اسلام‌گرا صورت گرفته بود که در یک زندان مخفی سازمان سیا در بنغازی نگهداری می‌شدند. سازمان سیا اعلام کرده است که این ادعاا بی‌اساس است.

جیل کلی

او از دوستان قدیمی خانواده ژنرال پترائوس است و با جمع خانواده نظامیان مستقر در پایگاه نیروی هوایی در ایالت فلوریدا رفت و آمد و مناسبات نزدیکی داشته است. شکایت جیل کلی در مورد دریافت ایمیل‌های تهدیدآمیز که بعدا معلوم شد توسط پائولا برودول ارسال شده‌اند باعث شد که اف‌بی‌آی تحقیقات خود را آغاز کند، تحقیقاتی که به افشای رابطه خانم برودول با ژنرال پترائوس انجامید.

در ادامه این تحقیقات پلیس فدرال مقامات مسئول را از وجود رابطه عاشقانه بین ژنرال پترائوس و خانم برودول مطلع کرده است. به گفته یک مقام مطلع، ای‌میل‌های رد و بدل شده بین این دو زن «کاملا کودکانه و مملو از حسادت» بوده و هر یک تلاش می‌کردند خود را در زندگی ژنرال پترائوس مهم‌تر جلوه دهند.

جیل کلی در عین حال با ژنرال جان آلن نیز در تماس بوده است.

ژنرال جان آلن

وی پس از ژنرال پترائوس به مقام فرماندهی نیروهای آمریکا در افغانستان منصوب شد. اکنون وی نیز به خاطر داشتن مناسبات نادرست با جیل کلی تحت بازپرسی و تحقیقات است. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته است که اف‌بی‌آی حدود بیست تا سی هزار صفحه مدرک از جمله ای‌میل‌های دو طرف را در این زمینه جمع‌آوری کرده است. ای‌میل‌ها همگی در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ارسال شده‌اند.

ژنرال جان آلن به عنوان نامزد مقام فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا و سرفرمانده نیروهای پیمان نظامی ناتو قرار بود در این روز‌ها در جلسه کمیسیون امور دفاعی مجلس سنا حاضر شود، ولی لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، به فاصله کوتاهی پس از برملا شدن ‌ای‌میل‌های شخصی ژنرال آلن و جیل کلی گفت که خواستار به تعویق افتادن نامزدی ژنرال آلن برای مقام جدید شده و رئیس جمهور نیز با این تصمیم موافقت کرد‌ه است. ژنرال آلن در حالی که تحقیقات ادامه دارد مقام خود به عنوان سرفرمانده نیروهای مستقر در افغانستان را حفظ خواهد کرد.

مامور نا‌شناس اف‌بی‌آی

تمام این تحقیقات زمانی آغاز شد که خانم جیل کلی با یک مامور اف‌بی‌آی تماس گرفته و موضوع دریافت ‌ای‌میل‌های تهدیدآمیز را با وی در میان گذاشت. خود این مامور اف‌بی‌آی نیز که نام وی تاکنون فاش نشده به خاطر ارسال عکس‌های نیمه‌برهنه برای جیل کلی تحت بازپرسی قرار گرفته است. اما ظاهرا این عکس‌ها مدت‌ها پیش از شروع این ماجرا ارسال شده‌اند.

این مامور در مورد پرونده مربوط به تماس‌های جیل کلی و پائولا برودول کار نمی‌کرد، ولی اطلاعات دریافتی از خانم کلی را به یک دفتر ویژه تحقیقات سایبری پلیس فدرال آمریکا تحویل داده است. وی بعد‌ها نیز به خاطر کندی در پیشبرد این تحقیقات به اعضای کنگره آمریکا شکایت کرده است.

ژنرال جوزف دانفورد

وی ماه گذشته از سوی باراک اوباما به عنوان جانشین ژنرال آلن در افغانستان معرفی شد. وی که در حال حاضر معاون فرمانده واحدهای عملیاتی نیروی دریایی است قرار است روز پنج‌شنبه برای رسمی شدن این انتصاب در جلسه کمیسیون امور دفاعی مجلس سنا شرکت کند. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، از مجلس سنا خواسته است تا این انتصاب جدید را هر چه سریع‌تر تصویب کند.
XS
SM
MD
LG