لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

۱۰ شبه‌نظامی دیگر، طعمه حمله موشکی در پاکستان


خانه‌ای در وزیرستان شمالی که با موشک هواپیمای بدون سرنشین ویران شده است.
خانه‌ای در وزیرستان شمالی که با موشک هواپیمای بدون سرنشین ویران شده است.
مقامات اطلاعاتی پاکستان می‌گویند در حمله‌ای موشکی به مرز افغانستان و پاکستان در روز شنبه که گمان می‌رود با یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی انجام شده باشد ده شبه‌نظامی از جمله دو عرب جان باختند.

به گفته مقامات امنیتی پاکستان،‌ روز شنبه در سومین حمله از این نوع دو موشک به منطقه خیسور در وزیرستان شمالی شلیک شد. خیسور در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر میرعلی قرار دارد که یکی از مناطق امن برای شبه‌نظامیان خارجی در منطقه به شمار می‌رود.

از زمان آغاز به کار باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده و به‌رغم اعتراض‌های مکرر پاکستان از میزان این حملات موشکی با هواپیماهای بدون سرنشین کاسته نشده است.

ایالات متحده سال گذشته همزمان با کاهش امنیت در افغانستان بر حملات موشکی خود به شبه‌نظامیان طالبان و القاعده در پاکستان افزود.

پاکستان به دنبال هر حمله موشکی که زیر نظر سی‌آی‌ای،‌ سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، انجام می‌شود این حملات را نقض تمامیت ارضی خود دانسته است.

مقامات پاکستان اعلام کرده‌اند که حملات موشکی با هواپیماهای بدون سرنشین از آنجا که باعث خشم مردم و تمایل آنها به طالبان می‌شوند به تلاش‌های این کشور برای مبارزه با شبه‌نظامیان ضربه می‌زنند.

مقامات آمریکایی در مقابل اعلام کرده‌اند که حملات موشکی سی‌آی‌ای بر اساس توافق‌نامه‌ای بین واشینگتن و اسلام‌آباد انجام می‌شود، و رهبران سیاسی پاکستان در خفا این حملات را تایید می‌کنند.

اما شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، روز جمعه در پاریس وجود چنین توافق‌نامه‌ای را کلا انکار کرد.

هفته گذشته آصف علی زرداری، رئیس ‌جمهور پاکستان، در دیدار با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود، و دیگر مقام‌های ایالات متحده بار دیگر تأکید کرد که پاکستان خواهان آن است که آمریکا به این کشور هواپیماهای بدون سرنشین تحویل دهد تا اسلام‌آباد خود در نبرد با طالبان و القاعده از آنها بهره گیرد.

اما روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه گذشته نوشت که گروه‌های عملیاتی-اطلاعاتی آمریکا در منطقه که مسئول پرواز هواپیماهای بدون سرنشین هستند با این همکاری مخالفند، چرا که به گفته آنها تلاش‌های مشترک گذشته با پاکستان در این زمینه ناکام بوده است.

هفته گذشته نیز در حمله‌ای مشابه هشت نفر در وزیرستان جنوبی جان باختند.

بر اساس آمار مقامات امنیتی پاکستان، ایالات متحده از آغاز سال ۲۰۰۸ تاکنون ۴۰ حمله موشکی با هواپیماهای بدون سرنشین در این مناطق انجام داده است.

در نتیجه این حملات که از اواخر تابستان سال گذشته شدت گرفته است بیش از ۳۲۰ نفر که اغلب آنها شبه‌نظامی و وابسته به طالبان بودند جان باخته‌اند.
XS
SM
MD
LG