لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

همسر احمد باطبی دستگیر شد


احمد باطبی و همسرش، سمیه بینات
احمد باطبی و همسرش، سمیه بینات

خليل بهراميان، وکيل احمد باطبی، از زندانيان سياسی ماجرای کوی دانشگاه، در مصاحبه با راديو فردا گفت که سميه بينات، همسر آقای باطبی، چهارشنبه شب توسط «افرادی ناشناس» دستگير شده است.

همزمان برخی منابع دانشجويی در تهران، از اعتصاب غذای خشک احمد باطبی در اعتراض به دستگيری همسرش خبر دادند.

آقای باطبی از جمله دانشجويانی بود که در جريان اعتراض های دانشجويی تير ماه سال ۷۸ خورشيدی بازداشت شد و کماکان در زندان به سر می برد.

به گفته خليل بهراميان، که از هم اکنون وکالت همسر احمد باطبی را نيز به عهده گرفته، مامورانی که خانم بينات را دستگير کرده اند، «حکم قضايی» در اختيار نداشتند.


وی همچنين تاکيد کرد که بنا به ضوابط قضايی جمهوری اسلامی، در صورت صادر شدن حکم جلب از سوی يک مقام قضايی برای يک متهم زن، تنها ماموران زن اجازه دارند که برای اجرای حکم و دستگيری متهم اقدام کنند.

اما آن گونه که آقای بهراميان در اين مصاحبه گفت ماموران نه تنها زن نبوده اند، بلکه هيچ مدارک هويتی نيز به همراهان خانم بينات نشان نداده اند.

اين وکيل دادگستری تاکيد کرد که برادر سميه بينات در هنگام دستگيری با وی همراه بوده و گفته که دو مرد، خواهر وی را «بدون توضيحی» بر خودرويی سوار کردند و «با خود بردند.»

خليل بهراميان همچنين گفت: «به نظر من مامورانی که سيمه بينات را دستگير کرده اند، پليس معمولی نبوده اند، چرا که من با چهل سال سابقه وکالت تا امروز نديده ام که پليس معمولی برای دستگيری کسی، اين چنين قوانين مملکت را زير پا بگذارد.»

منابع دانشجويی در تهران می گويند که وضعيت جسمی احمد باطبی، پيش از اين اعتصاب غدا، «وخيم» بوده و وی با اقدام اعتراضی اخير خود، «جان خود را به خطر انداخته است.»

در سال جاری خورشيدی، اکبر محمدی، يکی ديگر از زندانيانی که در اعتراض های دانشجويی سال ۷۸ بازداشت شده بود، به دليل صدمات ناشی از زندان و اعتصاب غذای طولانی مدت، جان خود را از دست داد.

هنوز مقام های قضايی ايران درباره دستگيری همسر احمد باطبی، خبر يا توضيحی منتشر نکرده اند.


XS
SM
MD
LG