لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

افزایش همکاری نظامی چین و کره جنوبی


چین در یک دهه اخیر روابط خود را با دو کشور کره جنوبی و ژاپن تحکیم بخشیده است.
چین در یک دهه اخیر روابط خود را با دو کشور کره جنوبی و ژاپن تحکیم بخشیده است.

چين و کره جنوبی روابط نظامی خود را گسترش می دهند.


به گزارش خبرگزاری ها، هدف از اين همکاری، کنترل مسائل امنيتی در شبه جزيره کره و حوزه دريای زرد است که دو کشور همسايه را به يکديگر متصل می کند.


در صورتی که اين همکاری نظامی بين سئول و پکن تصويب شود، دو کشور قادر خواهند بود حرکت تمامی هواپيماها و کشتی هايی را که به طور ناشناس در آب های دريای زرد و شبه جزيره کره تردد می کنند، زير نظر گيرند.


در تلاش برای تقويت روابط و مناسبات امنيتی، دو کشور چين و کره جنوبی در نظر دارند همکاری های نظامی خود را گسترش دهند.


هدف از اين همکاری جديد نظامی، ايجاد آمادگی بين دو کشور همسايه برای رويارويی با شرايط پيش بينی نشده در حوزه دريای زرد و شبه جزيره کره اعلام شده است.


بنا به اظهارات مقامات ارشد نظامی، مراحل نهايی طرح جديد در ديدار هفته آينده ون جياو باو، نخست وزير چين و رو مو هيون، رييس جمهوری کره جنوبی، در سئول مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.


طبق برنامه های اعلام شده، نخست وزير چين روزهای دهم و يازدهم ماه جاری ميلادی از سئول ديدن خواهد کرد.


اين طرح اولين بار در ماه آوريل گذشته توسط وزير دفاع کره جنوبی مطرح شد و احتمال می رود همکاری های مشترک دريايی بين دو کشور نيز در دستور کار پکن و سئول قرار داشته باشد.


در جريان جنگ سه ساله بين دو کره جنوبی و شمالی که در دهه ۱۹۵۰ ميلادی روی داد، سربازان ارتش چين در حمايت از نيروهای کره شمالی وارد جنگ شدند و اين امر روابط سياسی و اقتصادی دو کشور چين و کره جنوبی را تا دهه نود ميلادی همچنان تحت تاثير خود قرار داد.


اما از سال ۱۹۹۲ ميلادی روابط پکن و سئول به حالت عادی باز گشت و دو کشور مناسبات ديپلماتيک و اقتصادی خود را آغاز کزدند.


منابع آگاه نظامی معتقدند تصويب طرح همکاری های نظامی دو کشور راه را برای مبادله اطلاعات نظامی بين سئول و پکن هموار کرده و به اين دو کشور همسايه امکان می دهد رفت و آمد کشتی ها و هواپيماهايی را که به طور ناشناس در شبه جزيره کره فعاليت دارند زير نظر گيرند.


در حال حاضر، واحدهای دريايی کره جنوبی اينگونه همکاری های نظامی را با ژاپن، روسيه، اندونزی و مالزی برقرار کرده اند.


XS
SM
MD
LG